پنهانکاری و تناقض‌گویی؛ واکنش‌ مقامات به «صدای مهیب انفجار» در غرب کشور

در اوایل بامداد ۲۶ دی‌ماه صدای انفجار مهیبی در استان‌های غربی ایران شنیده شد

رسانه وابسته به سپاه پاسدارانمدعی شد صدای شب گذشته ناشی از رعد و برق بوده است - عکس از تسنیم

انتشار اخباری مبنی بر شنیده شدن صدایی مهیب در استان‌های غرب کشور، باعث نگرانی در میان افکار عمومی شده است و بسیاری در فضای مجازی آن را نتیجه حمله خارجی یا تمرین نظامی دانسته‌اند. با این همه، مقام‌های دولتی ایران با ارائه اطلاعات ضد و نقیض، به سوالات مطرح شده در افکار عمومی در باره علت این صداها پاسخ نداده‌اند.

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه «دلیل شنیده شدن صداهای انفجار در غرب کشور هنوز مشخص نیست»، گفت: «با مسئولان تماس گرفتیم ولی فعلا دلایل روشنی وجود ندارد.»

معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان هم در این باره گفت: «تا این لحظه احتمال می‌دهیم منشاء صدای انفجار شب گذشته مربوط به برخی اقدامات آموزشی بوده باشد.»

در مقابل، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا اعلام کرده که شب گذشته هیچ‌گونه تمرین، رزمایش و عملیاتی در کشور صورت نگرفته است.

همچنین، پایگاه اطلاع‌رسانی «صابرین نیوز» که نزدیک به سپاه پاسداران است، مدعی شد «صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان، درنتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید است که به‌تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته‌اند. این سامانه‌های پدافندی به‌تازگی تحویل یگان‌های عمل‌کننده در غرب کشور شده‌اند. این تمرین‌های ناگهانی و شبانه بخشی از راهبرد آمادگی پدافند کشور است.»

اما خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه در نیروهای مسلح، نوشت: «انتساب صدای شنیده شده شب گذشته در غرب ایران ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و تست سامانه‌های پدافندی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه نیز به نقل از این مقام آگاه آمده است: «برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی که علت صداهای شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند را نیز تکذیب کرده و تأکید کرد منبع اصلی صدای شنیده شده وقوع رعد و برق در منطقه غرب کشور بوده است.»

در اوایل بامداد ۲۶ دی‌ماه صدای انفجار مهیبی در شهرهای غرب ایران شنیده شد. منابع محلی در شهرهای کرمانشاه، همدان و سنندج اعلام کردند در اوایل بامداد امروز صدای انفجار شدیدی در این شهرها شنیده شد. شدت آن به حدی بود که بنا بر اظهارات شهروندان «در و پنجره خانه‌ها هم لرزید.»

این در حالی است که در اولین واکنش، فرماندار شهرستان اسدآباد در استان همدان به خبرنگار فارس گفت: «ابتدا گمان رفت که صدای رعدوبرق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد.»

وی وقوع انفجار در محدوده این شهرستان را رد کرد و گفت: «هیچ‌گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم، با دستگاه‌های خدمات رسان در تماس هستیم و اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس، آتش‌نشانی نبوده و در شهرستان گزارشی نداشتیم ... بحثی در جایگاه‌های سوخت نیز رخ نداده است.» وی احتمال داد که صدا از شهری دیگر به گوش اهالی اسدآباد رسیده باشد.

بلافاصله پس از شنیده شدن صدای انفجار، نقشه‌های پروازی نشان می‌داد که آسمان این مناطق ایران خالی است و هیچ پروازی در آن انجام نمی‌شود.