در کمتر از دو هفته، ده‌ها شهروند یمنی قربانی مین‌های حوثی‌ها شدند

از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵، شبه‌نظامیان حوثی چندین هزار مین زمینی و بمب را در مناطق درگیر نبرد کار گذاشته‌اند

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، سرزمین یمن در چند سال اخیر شاهد بزرگ‌ترین عملیات مین‌گذاری بوده است - dawn

بر اساس گزارش مرکز حقوق بشر یمن، در دو هفته گذشته براثر مین‌ها و مهماتی که شبه‌نظامیان حوثی کار گذاشته‌اند، در استان‌های شبوه و مارب در یمن، ۳۸ تن کشته و ۵۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

دیده‌بان مین‌های زمینی در یمن این آمار را تنها در ظرف کمتر از دو هفته یعنی از آغاز ماه ژانويه ۲۰۲۲، در شهرستان‌های عسیلان، بیحان و عین در استان نفت‌خیز شبوه در جنوب شرق کشور و منطقه حریب در استان مارب به دست آورده است.

این در حالی است که نیروهای «عمالقه جنوب» عملیات نظامی گسترده‌ای را با همکاری ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن، علیه شبه‌نظامیان حوثی در این منطقه آغاز کرده‌اند.

پس از آن‌که نیروهای «عمالقه جنوب» موفق به بیرون راندن شبه‌نظامیان حوثی از استان شبوه و بازگشایی جاده مارب شدند، ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن عملیات جدیدی را باهدف تغییر مسیر جنگ در یمن، راه‌اندازی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه ۲۰۲۱ خود درباره جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر در یمن اعلام کرد که مین‌های زمینی و مهمات منفجرنشده‌ای که حوثی‌ها از هفت سال پیش کار گذاشته‌اند، جان بیش از ۹ هزار غیرنظامی را در این کشور گرفته است.

در این گزارش آمده است که برخلاف پیمان اتاوا (پیمان منع استفاده، نگهداری، ساخت و جابه‌جایی مین ضدنفر و نابودی این‌گونه مین‌ها) در سال ۱۹۹۷ که یمن نیز آن را تصویب کرده است، شبه‌نظامیان حوثی از مین‌های ضدنفر استفاده می‌کنند.

هیئت کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد یمن، اظهار داشت که شبه‌نظامیان حوثی آن‌چنان در استفاده از مین‌های ضدنفر زیاده‌روی کرده‌اند که اقدام آن‌ها ممکن است جنایت جنگی تلقی شود.

از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵، شبه‌نظامیان حوثی چندین هزار مین زمینی و بمب را در مناطق درگیر نبرد کار گذاشته‌اند و این سلاح‌های پنهان و خطرناک تاکنون جان هزاران شهروند یمنی را گرفته و ده‌ها هزار نفر دیگر را مجروح کرده است.

گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی و محلی نشان می‌دهد که از زمان پایان جنگ جهانی دوم، سرزمین یمن در چند سال اخیر شاهد بزرگ‌ترین عملیات مین‌گذاری بوده است. در گزارش وزارت حقوق بشر دولت یمن نیز آمده است که شبه‌نظامیان حوثی از آغاز درگیری‌ها تاکنون بیش از یک‌میلیون مین را در نقاط مختلف کشور کار گذاشته‌اند.