فاضلاب انسانی در سد ماملو، تامین کننده بخشی از آب تهران

۷۰ درصد فاضلاب انسانی تصفیه نشده شهر پردیس به این سد می‌ریزد

از سال ۱۳۹۱ هم‌زمان با پروژه مسکن مهر، بارگذاری در حومه تهران از ظرفیت  استان فراتر رفت و فاضلاب انسانی و صنعتی تصفیه نشده، راهی مسیل‌های منتهی به سد ماملو شد-تصویر آرشیوی از مهر

باوجوداینکه بخشی از آب شرب تهران از «سد ماملو» تامین می‌شود، ۷۰ درصد فاضلاب انسانی شهر پردیس به این سد می‌ریزد. این خبر را عزیز میکائیلی، رئیس اداره محیط‌زیست پردیس اعلام کرد و گفت که حدود ۱۰ سال است فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی‌ها، خودروسازان و آبکاری‌ها به تاج سد ماملو وارد می‌شود. او با بیان اینکه این موضوع می‌تواند صدها بیماری ایجاد کند گفت به همه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی کردیم اما نتیجه‌ای نداشت.
به گفته رئیس اداره محیط‌زیست پردیس، از سال ۱۳۹۱ به بعد هم‌زمان با شهرک‌سازی‌های پروژه مسکن مهر، بارگذاری در حومه تهران از ظرفیت این استان فراتر رفت و از آن زمان به بعد فاضلاب انسانی و صنعتی تصفیه نشده، راهی مسیل‌های منتهی به سد ماملو شد.
میکائیلی با بیان اینکه اقدامات برای جلوگیری از انتقال فاضلاب انسانی به سد ماملو به‌کندی انجام می‌شود به خبرگزاری تسنیم گفت: «دو شرکت آبفای شرق تهران و شرکت عمران پردیس، مسئولیت تصفیه فاضلاب در شهر پردیس را بر عهده دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او افزود: «حدود پنج سال پیش، شرکت آبفا با اخذ مجوز زیست‌محیطی برای تاسیس تصفیه‌خانه اقدام کرد اما در طول این سال‌ها تنها یک فاز از این پروژه در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید.»
بر اساس اعلام رئیس اداره محیط‌زیست پردیس این تصفیه‌خانه تنها ۲۵ درصد فاضلاب منطقه را تصفیه می‌کند و بیش از ۷۰ درصد آن وارد تاج سد ماملو می‌شود.
میکائیلی با بیان اینکه ورود فاضلاب انسانی به سد می‌تواند عامل ایجاد صدها نوع بیماری باشد، گفت: «به‌تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری، وزارت بهداشت، آب و فاضلاب اطلاع‌رسانی کرده‌ایم اما این اقدامات بی‌نتیجه بوده است به همین دلیل این موضوع را رسانه‌ای کردیم تا شاید پیگیری از جانب رسانه‌ها کارساز شود.»
سد ماملو در سال ۱۳۸۶ در محل تلاقی دو رود جاجرود و دماوند ساخته شد و مخزن آن حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد. در حال حاضر بخشی از آب شرب شهروندان تهران از طریق این سد تامین می‌شود.
در هفته‌های گذشته پس از انتشار اخباری مبنی بر آلودگی آب شرب تهران به‌خصوص سد ماملو، شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با ادعای اینکه اخبار منتشر شده «شایعه» است هرگونه آلودگی آب شرب تهران را تکذیب کرد.
در اطلاعیه این شرکت آمده بود: «با عنایت به اینکه مهم‌ترین وظیفه شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامین آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و باکیفیتی مطابق با استانداردهای ملی و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت است، لذا تمام تلاش این شرکت بر آن است که با رعایت و حفظ موازین و قوانین استانداردها و هم‌چنین اعمال مدیریت صحیح، آب آشامیدنی سالم و باکیفیت مطلوب را برای مردم شریف تهران، تامین و توزیع کند.»
چند روز بعدازاین اطلاعیه نیز محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا مدعی شد «نه‌تنها در سد ماملو بلکه تمامی آب مصرفی در تهران از شمال تا جنوب هیچ‌گونه آلودگی میکروبی و بهداشتی ندارد.»
او با بیان اینکه مهم‌ آبی‌ است که از تصفیه‌خانه خارج می‌شود، گفت: «به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم آب ناسالم وارد شبکه شود.»
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام رئیس اداره محیط‌زیست پردیس، سد ماملو فقط ۲۵ درصد فاضلاب منطقه را تصفیه می‌کند و هرگونه اقدامی برای تاسیس تصفیه‌خانه جدید تاکنون بدون نتیجه مانده است.