قاضی نیویورکی رای داد: شکایت از شاهزاده اندرو دادگاهی می‌شود 

 تیم حقوقی شاهزاده اندرو گفته بودند که از آن‌جا که خانم جیوفره در سال ۲۰۰۹ با اپستین به توافقی مالی رسیده است، نمی‌تواند از اندرو شکایت کند

STEVE PARSONS, BEN GABBE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / POOL / AFP

شکایت قضایی ویرجینیا جیوفره از شاهزاده آندرو، پسر ملکه بریتانیا، به دادگاه خواهد رفت. روز چهارشنبه، ۱۲ ژانویه، یک قاضی در نیویورک حکم داد که تلاش این عضو خانواده سطلنتی بریتانیا برای الغای این شکایت مردود است.

لوئیس کاپلان، قاضی دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، در حکم خود نوشت: «شکایت خانم جیوفره نه «غیر قابل درک» است، نه «مبهم». در آن موارد مشخصی از آزار جنسی در شرایط مشخص و در سه مکان قابل تشخیص آورده شده است. فرد مرتکب آزار جنسی نیز تعیین شده است.»

خانم جیوفره شهروند ۳۸ ساله استرالیا و آمریکا است و مدعی است که از سوی جفری اپستین، بانکدار آمریکایی، و همراه بریتانیایی‌اش، گیلین مکزول، تحت آزار جنسی قرار گرفته است. جیوفره که به یکی از کنشگران و مدافعان قربانیان اپستین و مکزول بدل شده است، می‌گوید شاهزاده اندرو در سن ۱۷ سالگی دست به رابطه جنسی اجباری با او زده است. خانم جیوفره در روز ۹ اوت از شاهزاده اندرو شکایت کرد. او در دادخواست خود، ضرب و شتم و آسیب عاطفی عامدانه را مطرح کرده است.

 تیم حقوقی شاهزاده اندرو گفته بودند که از آن‌جا که خانم جیوفره در سال ۲۰۰۹ با اپستین به توافقی مالی رسیده است، نمی‌تواند از اندرو شکایت کند. توافق جیوفره و اپستین چند هفته پیش برملا شد و معلوم شد که او ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرده است، به این شرط که اپستین تقصیری نپذیرد. آن توافق بندی داشت که به موجب آن جیوفره نمی‌توانست از «طرفین دوم و سایر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی» شکایت کند، اما نامی از اندرو در آن نیامده بود.

آقای کاپلان در توضیح حکم روز چهارشنبه خود گفت که از نظر قانونی، دادگاه هنوز نمی‌تواند استدلال شاهزاده اندرو برای مردود بودن شکایت جیوفره را بپذیرد. او گفت اندرو می‌تواند این دفاع را در دادگاه انجام دهد.

آقای کاپلان تاکید کرد: «در لحظه کنونی، این وظیفه این دادگاه نیست که تصمیم بگیرد طرفین توافق سال ۲۰۰۹ که بین خانم جیوفره و جفری اپستین امضا شده است، چه کسانی هستند. وظیفه دادگاه در این مقطع تنها این است که تعیین کند آیا می‌توان از آن سند دو یا چند تقسیر معقول داشت. اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، تعیین این‌که کدام تفسیر، تفسیر «صحیح» یا غالب است، باید طی جریان دادرسی تعیین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جانم جیوفره می‌گوید آقای اپستین او را مجبور به رابطه جنسی با دوستانش می‌کرده است و یکی از آن دوستان نیز شاهزاده اندرو بوده است. او همچنین می‌گوید که اندرو از سن او خبر داشته است و می‌دانسته که او طبق قانون آمریکا، زیر سن قانونی محسوب می‌شود.

حکم این قاضی خبر بد دیگری برای شاهزاده بریتانیایی است که مقام «دوک یورک» را یدک می‌کشد. نزدیکی این عضو ۶۱ ساله خانواده سلطنتی بریتانیا به اپستین و مکزول، باعث شده است که شهرتش به‌شدت لطمه بخورد. در دو سال گذشته دعاوی جنایی مفصلی علیه اپستین و مکزول مطرح شده است و ماجرای جرایمی که این دو مرتکب شدند، موضوع فیلم‌های مستند و فعالیت‌های روزنامه‌نگارانه مفصلی بوده است. 

ماه گذشته، خانم مکزول از سوی دادگاه فدرال در نیویورک در پنج مورد «اغوای دختران زیر سن قانونی» (از ۱۴ سال به بالا)‌ برای ورود به محافل آقای اپستین و بدین‌سان، قرار دادن آن‌ها در خطر آزار جنسی، مقصر شناخته شد. خانم مکزول دختر رابرت مکزول، سرمایه‌دار فقید صنعت مطبوعات در بریتانیا، و نماینده سابق مجلس از حزب کارگر آن کشور است. 

آقای اپستین پیش از این در اتهاماتی در مورد آزار جنسی مقصر شناخته شده بود. او در ژوئیه ۲۰۱۹ به اتهام قاچاق جنسی زندانی شد و حدود یک ماه بعد، گفته شد که خود را در زندانی در نیویورک کشته است.

خانم جیوفره پیش از این داستان مفصلی درباره دیدارش با شاهزاده اندرو تعریف کرده بود. او گفته بود که در شبی که اولین بار اندرو را در یک کلوپ شبانه در لندن دیده است و با او رابطه جنسی داشته است، این شاهزاده «به شدت عرق کرده بود و عرقش روی بدن من می‌ریخت.»

اندرو در گفت‌وگویی عجیب با «بی بی سی»، ضمن رد دعاوی خانم جیوفره گفته بود که او در آن هنگام یک بیماری غریب داشته است که به موجب آن اصلا نمی‌توانسته عرق کند. او در ضمن می‌گوید در آن شب مورد‌نظر جیوفره، با دخترش، بیاتریس، حوالی بعدازظهر به یک رستوران پیتزاخوری در ووکینگ (شهری در حومه‌های لندن) رفته بوده است تا در یک مهمانی کودکان شرکت کند و پس از آن هم به خانه رفته و تمام شب را در خانه و نزد فرزندانش بوده است.  اما به نظر می‌رسد که هنوز شاهدی که اندرو را در رستوران مذکور، که بخشی از رستوران‌های زنجیره‌ای «پیتزا اکسپرس» است، دیده باشد، پیدا نشده است. 

تیم حقوقی خانم جیوفره در بخشی از دادخواست خواهان اسنادی شده است که ثابت کند آیا شاهزاده اندرو امکان عرق کردن دارد، یا نه.

بیشتر از جهان