محقق اسرائیلی برای مطالعه رشد جنسی برنده کمک‌هزینه شورای تحقیقات اروپا شد

دکتر گونن در زمینه تعیین جنسیت، زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و سازمان‌دهی ژنوم سه بعدی فعالیت می‌کند

دکتر گونن: «ما می‌توانیم جهشی را که به دنبال تعیین توالی ژنتیکی باعث تغییر جنسیت می‌شود، شناسایی کنیم» - YAMIL LAGE / AFP

یکی از دانشمندان دانشگاه برایلان به دلیل فعالیت پژوهشی نوآورانه در زمینه تعیین و تغییر جنسیت، کمک هزینه شورای تحقیقات اروپا را دریافت کرد.

به گزارش شبکه خبری اسرائیلی آی۲۴ نیوز، شورای تحقیقات اروپا، که اتحادیه اروپا آن را راه‌اندازی کرده است، در راستای دنبال کردن ایده‌های بزرگ در مرزهای دانش، به محققان برتر کمک مالی می‌کند تا ایده‌هایشان را به ثمر برسانند. در رقابت سال ۲۰۲۱، بیش از چهار هزار محقق جوان برای دریافت کمک‌هزینه‌ شروع فعالیت مطالعاتی‌ شرکت کرده بودند. دکتر نیتزان گونن، محقق دانشکده علوم زیستی و موسسه فناوری نانو، یکی از دو دانشمند دانشگاه برایلان است که این کمک هزینه را برنده شده است.

برایلان یک دانشگاه دولتی در اسرائیل است که امروزه شماری از معروف‌ترین افراد جامعه علمی اسرائیل را در خود جای داده‌ است. این دانشگاه به همراه دانشگاه تل‌آویو، یکی از دو دانشگاه مهم کلان‌شهر تل‌آویو است.

دکتر گونن که مادر چهار فرزند است، با داشتن یک آزمایشگاه در زمینه علمی مورد علاقه‌ خود یعنی تعیین جنسیت، زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و سازمان‌دهی ژنوم سه بعدی فعالیت می‌کند. در این پروژه، او قرار است علم رشد جنسی و شرایطی که می‌تواند همراه این فرایند باشد را مطالعه کند.

در حالی که هر دو جنین نر و ماده در ابتدا با اندام اولیه یکسانی رشد می‌کنند، ژن‌هایی خاص تعیین می‌کنند که آیا این اندام به بیضه یا تخمدان تبدیل شود یا خیر. اگر در طول این فرایند، یک جهش ژنی رخ دهد، ممکن است شرایطی به نام اختلال‌های رشد جنسی یا «دی‌اس‌دی» (DSD) پیش بیاید که در آن، کروموزوم‌های جنین با ظاهر اندام تناسلی مطابقت ندارند. یک کودک مبتلا به دی‌اس‌دی می‌تواند با وجود کروموزوم XY مذکر، فنوتیپ‌های ماده داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر گونن در یک بیانیه توضیح داد: «ما در حال حاضر می‌توانیم جهشی را که به دنبال تعیین توالی ژنتیکی باعث تغییر جنسیت می‌شود، شناسایی کنیم.»

او ادامه داد: «درک این نکته مهم است که ژن‌های کدکننده تنها دو درصد از ژنوم را تشکیل می‌دهند. این کمک مالی به ما امکان می‌دهد که به ۹۸ درصد باقیمانده ژنوم که ژن‌ها را رمزگذاری نمی‌کند، نگاه کنیم و نقش آن‌ها در تعیین جنسیت را دریابیم.»

این دانشمند در توییتر خود توضیح داد: «کمک‌هزینه در نظر گرفته شده به من کمک می‌کند که برای پنج سال آینده در زمینه تعیین جنسیت، ژنوم غیر کدکننده و توسعه سیستم‌های آزمایشگاهی برای مدلسازی غدد جنسی مطالعه و فعالیت کنم.»

محقق دیگر این دانشگاه که  کمک‌هزینه تحقیقاتی مذکور را برنده شده، دکتر شای بل از دانشکده پزشکی است که به دلیل تحقیقاتش در مورد نقش سد مخاطی روده در بیماری‌های التهابی روده برای دریافت کمک مالی به‌منظور گسترش مطالعاتش برگزیده شده است.

بیشتر از جهان