استرالیا هویت سومین شهروند استرالیایی بازداشت شده را تایید کرد

«اگر در ایران فعالیت‌هایی انجام دهید که توجه مقامات را برانگیخته کند،‌ ریسک بازداشت وجود دارد»

 Department of Foreign Affairs and Trade 

وزارت امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، جزئیات بیشتری در مورد سومین شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران ارایه کرد.

در این بیانیه آمده است خانواده دکتر کایلی مور گیلبرت که نام او در رسانه‌ها به عنوان شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران آمده، با دولت استرالیا در تماس نزدیک قرار داشته و دارند.

خانواده کایلی مور می‌گویند از دولت استرالیا و دانشگاه ملبورن به دلیل حمایت بی‌دریغ خود در این زمان حساس قدردانی می‌کنند. خانواده او همچنین باور دارند که بهترین راه حل بازگشت کایلی به خانه، کانال‌های دیپلماتیک است.

آنها همچنین از اظهار نظر بیشتر خودداری کرده و خواستار آن شده‌اند که به حریم خصوصی آنها احترام گذاشته شود.

بیانیه‌ای که خانواده کایلی منتشر کرده‌اند،‌ در بخش‌هایی از جمله استفاده از کانال‌های دیپلماتیک و احترام گذاشتن به حریم خصوصی شبیه بیانیه‌ای است که خانواده جولی کینگ و مارک فرکین،‌ دو شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران سه روز قبل منتشر کردند.

وزارت امور خارجه استرالیا به زمان بازداشت کایلی مور که دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج است و در دانشگاه ملبورن تدریس می‌کرده، ‌اشاره نکرده است. همچنین اتهام او نیز روشن نیست.

وزارت امور خارجه استرالیا در مورد جولی کینگ و مارک فرکین نیز زمان و دلیل بازداشت آنها در ایران را اعلام نکرده است.

برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که کایلی مور دست کم از یک سال قبل در زندان اوین به سر می‌برد و احتمالا در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

همچنین جولی کنیگ و مارک فرکین نیز دو ماه قبل در تهران بازداشت شده‌اند. برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که این زوج بلاگر و جهانگرد در حال استفاده از پهپاد برای عکسبرداری بودند و به همین دلیل بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود آنها به شش ماه زندان محکوم شده‌اند، اما این اخبار از سوی مقامات تهران یا استرالیا تایید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته(جمعه) ریچارد رتکلیف،‌همسر نازنین زاغری رتکلیف که به اتهام کمک به پروژه براندازی نرم در اوین زندانی است به تایمز لندن گفت،‌ هنگام مکالمه با نازنین متوجه شده که نازنین با جولی کینگ در بند عمومی ملاقات کرده و ظاهرا او پس از چند هفته بازداشت در سلول انفرادی با لباس‌های جدید به بند عمومی منتقل شده است.

مقامات تهران در چهار روز گذشته به اخبار مربوط به بازداشت سه شهروند استرالیایی که دو نفر از آنها پاسپورت بریتانیایی دارند، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. مقامات استرالیا نیز بر پرهیز از جنجال رسانه‌ای و دنبال کردن کانال‌های دیپلماتیک تاکید دارند. 

وزارت امور خارجه استرالیا از شهروندان استرالیایی می‌خواهد در سفر به ایران تجدید نظر کنند، زیرا ریسک بازداشت آنها وجود دارد. برخی مناطق جنوبی و شرقی ایران نیز برای سفر استرالیایی‌ها ممنوع اعلام شده است.

در بیانیه  وزارت خارجه استرالیا که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته، آمده است:« در صورتی که سابقه فعالیت‌های شما به گونه‌ای باشد که مقامات تهران آن بتوانند آن را نشان‌دهنده فعالیت‌های خصمانه قلمداد کنند، ریسک بازداشت شما وجود دارد. همچنین اگر فعالیت‌های خاصی انجام دهید که توجه مقامات ایرانی را برانگیخته کند، باز هم احتمال بازداشت شما وجود دارد».