اعتراض و اعتصاب پزشکان در بیمارستان مرکزی سمنگان

افراد مسلح طالبان تجمع اعتراضی کادر پزشکی و کارکنان بیمارستان مرکزی سمنگان را برهم زدند و سه تن از آنان را مضروب کردند

پیش از ظهر امروز، دوشنبه ششم دی‌ماه ۱۴۰۰، ده‌ها تن از پزشکان و کارکنان بیمارستان مرکزی سمنگان، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌ خود در شش ماه گذشته، با برگزاری تجمع اعتراضی، اعلام اعتصاب کردند. اما آن تجمع اعتراضی با سرکوب شدید از سوی محافظان رئیس اداره صحت عامه (بهداشت) طالبان در سمنگان روبه‌رو شد.

یکی از پزشکان شاغل در بیمارستان مرکزی سمنگان، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «حدود ۲۰۰ تن از کادر پزشکی و کارکنان این بیمارستان از شش ماه پیش بدین‌سو حقوق دریافت نکرده‌اند و بسیاری از آنان به دلیل چالش‌های اقتصادی، توان ادامه کار بدون دریافت حقوق را ندارند.»

او افزود که کارکنان بیمارستان پس از آنکه هیچ پاسخی از مسئولان طالبان در مورد پرداخت حقوق‌شان نگرفتند، تصمیم گرفتند از کار دست بکشند و اعتصاب کنند، و با تجمع در صحن ساختمان بیمارستان، به بی‌توجهی و وعده‌های دروغین طالبان در آن زمینه اعتراض کردند. 

در کلیپ‌های ویدیویی که از جریان آن تجمع اعتراضی به ایندیپندنت فارسی رسیده است، دیده می‌شود که ده‌ها تن از پزشکان و کارکنان، از جمله کارکنان زن، از طالبان می‌خواهند که به وعده‌های خود در زمینه پرداخت حقوق ماهانه آنان عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیویی از جریان تجمع اعتراضی روز دوشنبه، ششم دی، یکی از زنان عضو کادر پزشکی آن بیمارستان می‌گوید: «ما حقوق خود را می‌خواهیم. طالبان ما را تهدید می‌کنند، موبایل‌های ما را می‌گیرند و نمی‌گذارند اعتراض کنیم.»

او در ادامه می‌افزاید که خانواده‌های کارکنان این بیمارستان از تامین خوراک روزانه خود عاجزند.

یکی دیگر از کارکنان آن بیمارستان نیز با بلند کردن برگه‌‌ای که روی آن نوشته است « مدت شش ماه بدون حقوق کار کردم»، می‌گوید که با فرا رسیدن فصل زمستان، خانواده‌اش به غذا و دارو نیاز دارد، اما به دلیل دریافت نکردن حقوق، دیگر توانایی برآوردن نیازهای خانواده‌اش را ندارد.

یکی از شرکت‌کنندگان در آن تجمع اعتراضی به ایندیپندنت فارسی گفت که لحظاتی پس از آغاز اعتراض، مولوی عبدالباری، رئیس اداره «صحت عامه»  طالبان در سمنگان، با افراد مسلح تحت امرش تجمع اعتراضی را برهم زدند و تلفن‌های همراه پزشکان و کارکنان بیمارستان را بازرسی کردند. مولوی عبدالباری شرکت‌‌کنندگان در آن  تجمع اعتراضی را به برکناری و قتل تهدید کرد، و گفت که نباید هیچ ویدیو یا عکسی از آن تجمع در رسانه‌ها منتشر شود. به گفته آن منبع خبری، سه تن از پزشکان و کارکنان زن که در تجمع اعتراضی حضور داشتند، توسط افراد مسلح مولوی عبدالباری مضروب شدند.

او افزود که مولوی عبدالباری به‌نمایندگی از مقامات طالبان، همه کارکنان بیمارستان را تهدید کرد و افزود که سیستم پرداخت حقوق فعلاً متوقف است و مسئولان محلی، از جمله استاندار سمنگان، صلاحیت پرداخت حقوق به هیچ کسی را ندارند.

کارکنان و کادر پزشکی بیمارستان مرکزی سمنگان در حالی اقدام به اعتراض و اعتصاب کرده‌اند که این بیمارستان در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر کشور می‌گذرد، با کمبود شدید تجهیزات پزشکی و دارو مواجه بوده است، وسایط نقلیه مربوط به اورژانس از فعالیت بازمانده‌اند، و داروخانه بیمارستان نیز خالی است.

تعطیل شدن این بیمارستان در آستانه زمستان و شیوع بیماری‌های فصلی در استان دورافتاده و فقیرنشین سمنگان، ممکن است به گسترش شدیدتر فاجعه انسانی در آن ناحیه بینجامد.