رقابت ابراهیم گلستان و حمیدرضا صدر در آخرین پاییز قرن

«برخوردها در زمانه برخورد» و «از قیطریه تا اورنج‌کانتی» پرفروش‌ترین کتاب‌های پاییز بودند‌

دو کتاب «از قیطریه تا اورنج‌کانتی»و «برخوردها در زمانه برخورد» پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار ایران در سه‌ماهه پاییز بودند - کتاب‌وب 

رقابت کتاب‌های حمیدرضا صدر و ابراهیم گلستان که از تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده بود، در پاییز نیز ادامه یافت؛ به‌ طوری‌ که دو کتاب «از قیطریه تا اورنج‌کانتی» اثر حمیدرضا صدر و «برخوردها در زمانه برخورد» اثر ابراهیم گلستان، همچنان پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار ایران در سه‌ماهه پاییز بودند. علاوه بر آن‌ها، «تکه‌هایی از یک کل منسجم» اثر پونه مقیمی نیز یکی از کتاب‌های مورداستقبال در پاییز ۱۴۰۰ بوده است.

خانه کتاب و ادبیات ایران، به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت ارشاد، وظیفه دارد آمار مربوط به انتشار و فروش کتاب‌ها را رصد و منتشر کند. با این حال در ایران آمار دقیق و رسمی فروش و انتشار کتاب اعلام نمی‌شود و به همین دلیل رسانه‌ها برای به دست‌آوردن آمار تقریبی به کتاب‌فروشی‌های بزرگ مراجعه می‌کنند.

بر اساس اطلاعاتی که خبرآنلاین از ۱۲ کتاب‌فروشی معروف در تهران و دو کتاب‌فروشی در شهرهای اصفهان و اهواز به دست آورده، در سه‌ماهه پاییز ۱۴۰۰، کتاب‌های ابراهیم گلستان و حمیدرضا صدر همچنان پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند.

برخوردها در زمانه برخورد

«برخوردها در زمانه برخورد»، نوشته ابراهیم گلستان، اثری برگرفته از خاطرات نویسنده از دو گزارش «مبتنی بر حقیقت» درباره ملی شدن صنعت نفت در ایران است. گلستان که این کتاب را در آستانه ۱۰۰ سالگی خود منتشر کرده، در آن دوران کارمند شرکت نفت ایران در آبادان بوده است و ماجراهای کتاب نیز در این شهر می‌گذرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلستان در مقدمه این کتاب نوشته است: «این فصل اول روایتی از آغاز دور برداشتن جنبش ملی کردن نفت از زمستان ۱۳۲۹ تا آخر پاییز ۱۳۳۲ است؛ از رویدادها و کارها و گفته‌هایی که من خودم دیدم و شنیدم و گفتم. یادداشت‌های پایه‌ای در این روایت را، گفت‌وگوهای کلیدی آن را که کمابیش عینا در این نوشته نهایی حاضر آورده‌ام، در همان روزهای رویدادشان، در گذار همان سال‌های بحرانی، یادداشت کرده بودم. تمام آنچه را به چشم خودم دیدم که روی داد و به گوش خودم شنیدم که گفته شد، یا خودم گفتم.»

از قیطریه تا اورنج‌کانتی

زندگی‌نامه خودنوشته حمیدرضا صدر با نام از قیطریه تا اورنج‌کانتی روایت مواجهه این منتقد سینما و تحلیلگر فوتبال با بیماری سرطان است. حمیدرضا صدر در تیرماه ۱۴۰۰ به دلیل بیماری درگذشت و از آن پس، کتاب او در صدر آثار پرفروش در ایران قرار گرفت. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «همه‌چیز با سرفه‌ای حین خواب شروع شد. مگر نه اینکه بسیاری از چیزهای مهم حین خواب شروع شده‌اند؟ مگر نه اینکه رخدادهای بزرگ معمولا از دل کوچک‌ترین وقایع برآمده‌اند؟ مگر نه اینکه پیشامدهای بد بی‌خبر درِ خانه را کوبیده‌اند؟»

علاوه بر کتاب‌های حمیدرضا صدر و ابراهیم گلستان، کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»، اثر پونه مقیمی، نیز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های پاییز ۱۴۰۰ بود. این کتاب حاوی تعدادی جملات تاکیدی و برش‌هایی از یک مجموعه است که نویسنده پیش‌تر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود و حالا در قالب یک کتابی به بازار آمده است.

بیشتر از کتاب