تغییرات اقلیمی: آب‌وهوای مدیترانه‌ای در مدار قطب شمال

فعالیت‌های بشر عامل مهمی در افزایش دمای جهان است

رکورد گر‌م‌ترین دمای اندازه‌گیری شده در قطب شمال رسما تایید شد و ناقوس هشدار برای تغییرات اقلیمی در جهان را به‌صدا درآورد.

به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز سه‌شنبه ۱۴ دسامبر بر رکورد گرمای ۳۸ درجه سلسیوس در مدار قطب شمال صحه گذاشت که روز ۲۰ ژوئن سال گذشته در شهر «ورخویانسک» سیبری ثبت شد.

این دما ۱۸ درجه بالاتر از حداکثر دمای میانگین روزانه در این منطقه برای ماه ژوئن بود.

این سازمان که وابسته به سازمان ملل متحد است، می‌گوید که چنین گرمایی بیشتر درخور دریای مدیترانه است تا قطب شمال.

بنا به اعلام این سازمان دمای ۳۸ درجه سلسیوس در یک ایستگاه دماسنجی در زمانی ثبت شد که‌ موج گرمای بی‌سابقه‌‌ای سیبری را فراگرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرمای هوا در سال گذشته به گسترش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و بیشه‌های شمال روسیه انجامید که به‌نوبه خود رکورد تازه‌ای از انتشار کربن به‌جای گذاشت.

سازمان جهانی هواشناسی مدعی است گرمای شدید در شمال سیبری در اینکه سال ۲۰۲۰ یکی از سه سال گرم تاریخ از زمان آغاز دماسنجی در جهان شود، نقش مهمی داشته است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، به بی‌بی‌سی می‌گوید: «رکورد تازه قطب شمال یکی از موارد گزارش شده به «آرشیو آب‌وهوا و بحران‌های اقلیمی» است که ناقوس هشدار برای تغییرات اقلیمی را به‌صدا درمی‌آورد.»

او به بی‌بی‌سی می‌گوید که ذوب شدن برف و یخ در صفحات قطبی روسیه به افزایش گرمایش جهانی منجر می‌شود و می‌افزاید: «این مسئله تا حد زیادی به‌دلیل دگرگون شدن ویژگی‌های بازتابشی خاک و اقیانوس است. سطحی که با برف و یخ پوشیده است، ویژگی‌های بازتابشی بسیار متفاوتی نسبت به خاک تیره یا سطح آب‌های آزاد دارد‌.‌»

این سازمان اعلام کرد که به دلیل گرمای بیش‌ازحد، مدار قطب شمال را به‌عنوان مقوله تازه‌ای در «آرشیو آب‌و‌هوا و اقلیم‌های بحرانی» اضافه می‌کند. 

سازمان جهانی هواشناسی، قطب شمال را یکی از مناطقی در جهان می‌داند که با بیشترین سرعت، با نرخی دو برابر میانگین جهانی، در حال گرم‌ شدن است.

درنتیجه گرم شدن مدار قطب شمال، خاک یخ‌زده زیر زمین از حالت انجماد خارج می‌شود. چنین روندی باعث نگرانی دانشمندان است، زیرا دی‌اکسید کربن و گاز متانی که در زمین یخ‌زده محبوس بود، اکنون آزاد می‌‌شود.

این گازهای گلخانه‌ای می‌توانند گرمایش بیشتر کره زمین را در پی داشته باشند و به آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای محبوس شتاب بیشتری بدهند.

گرمای بیشتر به‌نوبه خود به آب شدن یخ‌های قطبی می‌انجامد که بالا آمدن سطح آب دریاهای آزاد جهان را سرعت می‌بخشد.

فعالیت‌های بشر عامل مهمی در افزایش دمای جهان است و اینک تغییرات اقلیمی تمام ابعاد زندگی بشر را تهدید می‌کند.

 

بیشتر از جهان