حداقل حقوق کارمندان در سال آینده؛ ٤.٥ میلیون تومان

با این شرایط حتی افزایش حقوق هم نمی‌تواند پابه‌پای روند رو به رشد تورم حرکت کند و حتی ممکن است با افزایش پایه پولی، به گرانی بیشتر هم منجر شود

حداقل حقوق کارمندان دولت قرار است با یک میلیون تومان افزایش، به ۴.۵ میلیون تومان برسد - عکس از اقتصاد نیوز

بر اساس اطلاعات منتشر شده از جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱، حداقل حقوق کارمندان دولت قرار است با یک میلیون تومان افزایش، به ۴.۵ میلیون تومان برسد.

به نوشته فارس و به نقل از یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه، طبق بخشنامه بودجه و تصمیمات گرفته شده، متوسط افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

به عبارت دیگر، حداقل بگیران ۲۹ درصد افزایش حقوق را تجربه می‌کنند و هر چقدر حقوق بالاتر برود به همان نسبت ضریب افزایش حقوق کاهشی می‌شود.

قرار بود که لایحه بودجه فردا بررسی شود، اما به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه روزکاری مجلس سه‌شنبه خواهد بود، زمان ارائه لایحه بودجه ۵ روز کاری به تعویق افتاد.

پیش‌تر، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت، گفته بود که حقوق‌های پایین تا ۳۰ درصد بیشتر می‌شود اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند، کمترین افزایش حقوق را خواهند داشت؛ یعنی حدود ۱۰ درصد.

این در حالی است که دولت با کسری بودجه مواجه است و مشخص نیست که افزایش حقوق کارمندان قرار است چطور تأمین شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۴۰۰، کسری بودجه جمهوری اسلامی ایران از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود. به عبارت دقیق‌تر، دولت تا پایان سال به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که باید آن را از طریق افزایش منابع مالی یا کاهش مخارج تأمین کند؛ در غیر این صورت، این پول از محل پایه پولی تأمین می‌شود و تورم در پی دارد.

با این شرایط حتی افزایش حقوق هم نمی‌تواند پا به پای روند رو به رشد تورم حرکت کند و حتی ممکن است با افزایش پایه پولی، به گرانی بیشتر هم منجر شود. در واقع دولت به دلیل تحریم‌ها و نبود منابع مالی کافی، راه دیگری ندارد.

مقایسه انواع قیمت‌ها در ایران در مدت یک سال گذشته نشان می‌دهد که این نمودار همچنان با روند صعودی در حال حرکت است. از قیمت لوازم خانگی، هزینه رفت‌وآمد، موارد مربوط به بهداشت و درمان، آموزش، سفر و زیبایی که بگذریم، آنچه خانواده‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند نادیده بگیرند، قیمت مواد غذایی است.

در حالی که پیش از این، فقط قشر ضعیف جامعه برای تهیه برخی مواد غذایی مشکل داشت، حالا قشر متوسط هم ناچار است هر روز بر بسته‌های خوراکی بیشتری برچسب تجملاتی بزند و آن‌ها را از سبد خریدش حذف کند. سفره غذایی ایرانی‌ها به طور مداوم در حال کوچک‌تر شدن است و روز‌به‌روز اقلام بیشتری از آن بیرون می‌افتند.

داده‌های مرکز آمار ایران که وضعیت قیمت‌ها و تورم در ایران را از شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ بررسی کرده است، نشان می‌دهد که قیمت اقلام خوراکی و اساسی در یک سال گذشته به‌شدت افزایشی بوده است.

بیشتر از اقتصاد