اتحادیه اروپا درصدد ایجاد دفتر مشترک دیپلماتیک در افغانستان است

ایجاد این دفتر به‌معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه: اتحادیه اروپا روی طرحی کار می‌کند تا یک دفتر مشترک دیپلماتیک در کابل ایجاد کند - AMMAR ABD RABBO / AFP

اتحادیه اروپا می‌خواهد تا دفتر دیپلماتیک مشترکی را در افغانستان فعال کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در حال حاضر برای دیدار از کشورهای عربی در خاورمیانه حضور دارد، در قطر به خبرنگاران گفته است اتحادیه اروپا روی طرحی کار می‌کند تا یک دفتر مشترک دیپلماتیک در کابل ایجاد کند و سفرای این اتحادیه بتوانند دوباره به افغانستان برگردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مکرون پیش از سفر به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت که این اقدام اتحادیه اروپا به‌معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان یا آغاز گفتگوهای سیاسی نیست.

پس از سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان، کشورهای غربی عمدتا سفارت‌خانه‌های خود را در آن کشور بستند. آن‌ها در حال حاضر تمایلی هم برای به رسمیت شناختن طالبان ندارند.

بااین‌حال وضعیت انسانی بحران‌زده در افغانستان و تلاش کشورهای غربی برای انتقال تعدادی از افغان‌هایی که در ۲۰ سال گذشته با این کشورها همکار بوده‌اند و در سایه حکومت طالبان جانشان در خطر است، باعث شد تا این کشورها به گزینه حضور دیپلماتیک در افغانستان فکر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، تصمیم اتحادیه اروپا برای حضور حداقلی در افغانستان، بستگی به ضمانت‌های لازم امنیتی و سیاسی دارد. اتحادیه اروپا می‌خواهد پیش از آغاز کار این دفتر‌، از امنیت مکان‌های دیپلماتیک و جان دیپلمات‌های خود در افغانستان مطمئن شود.

طرح ایجاد دفتر مشترک دیپلماتیک در افغانستان پس‌ ازآن شکل گرفت که برخی مقام‌های اتحادیه اروپا با طالبان گفتگو کردند.

هفته گذشته توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان همراه با تعدادی از نمایندگان کمیسیون اتحادیه اروپا با امیر خان متقی و مقام‌های امارت طالبان در دوحه گفتگو کردند. در این گفتگو اتحادیه اروپا از طرح ایجاد دفتر مشترک کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خبر داد.

البته اتحادیه اروپا تداوم کار در افغانستان را بسته به شرایطی دانست که از سوی این اتحادیه به طالبان پیشنهاد شده است؛ ازجمله این شرایط، ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام و مذهب‌ها و مهم‌تر از همه ر‌عایت حقوق زنان و احترام به ارزش‌های حقوق بشری در این کشور است. طالبان نیز از اتحادیه اروپا خواست تا میان کمک‌های بشردوستانه و مطالبات سیاسی تفکیک قائل شوند.

هرچند تا‌کنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته ‌است؛ اما تعدادی از کشورهای جهان برای کمک به مردم افغانستان و ایجاد مسیر امن انتقال افغان‌ها، می‌خواهند که فعالیت‌های دیپلماتیک را در این کشور دوباره آغاز کنند. البته کشورهای ایران و پاکستان فعالیت‌های کنسولی در افغانستان را از ماه‌ها قبل فعال و کشورهای هند و عربستان سعودی نیز آمادگی‌های لازم برای فعالیت دوباره دفاتر دیپلماتیک را ایجاد کرده‌اند.