سازمان ملل متحد: همه‌گیری کرونا انواع گوناگون مهاجرت را کاهش داده است

آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد می‌گوید که همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش «لفاظی خصمانه» علیه مهاجران شده ‏است

حضور مهاجران در مرز بلاروس و لهستان به یک بحران انجامید- 

LEONID SHCHEGLOV / BELTA / AFP

در گزارش جدید سازمان ملل متحد درباره مهاجرت نشان داده شده است که محدودیت‌های مبارزه با کووید-۱۹ مهاجرت را در سراسر جهان کاهش داده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز چهارشنبه اول دسامبر (۱۰ آذر) گزارشی در باره «مهاجرت جهانی، ۲۰۲۲» منتشر کرد که در آن به خلاصه‌ای از تازه‌ترین روندها در دو سال گذشته در باره همه نوع جابه‌جایی انسانی اشاره شده است. این گزارش همه نوع جابه‌جایی را در بر می‌گیرد، از افرادی که از جنگ فرار می‌کنند تا کارگرانی که به دنبال کار در خارج از کشورند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از مواردی که در این بررسی به آن اشاره شده است، تأثیر کاهش سفرهای هوایی در سال گذشته به دلیل شیوع کووید-۱۹ است. در عین حال، این گزارش نشان می‌دهد که جابه‌جایی داخل کشورها به دلایلی مانند بلاهای طبیعی، درگیری، و خشونت افزایش چشمگیری داشته است.

اوگوچی دنیلز، معاون مدیرکل عملیات سازمان جهانی مهاجرت، در نشستی با کشورهای عضو این سازمان گفت: «همه‌گیری کووید-۱۹ باعث بی‌حرکتی گسترده‌ و بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان شده و سرعت مهاجرت را کاهش داده است. از این رو، تخمین زده می‌شود که کرونا بر رشد کل مهاجران بین‌المللی تا میزان ۲ میلیون نفر تاثیر منفی داشته است.»

آنتونیو ویتورینو، مدیرکل سازمان جهانی مهاجرت، نیز تاکید کرد: «به نظر می‌رسد که این بیماری همه‌گیر لفاظی‌های خصمانه نسبت به مهاجران را که در دهه گذشته رو به افزایش بوده، تسریع کرده است. بنابراین ما در این گزارش، فصلی را به اطلاعات نادرست درباره مهاجرت اختصاص داده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین اظهار کرد: «تحقیق ما نشان می‌دهد که اسطوره‌زدایی و کلیشه‌زدایی و همچنین استراتژی‌هایی مبنی بر پرهیز از مخفی‌کاری، می‌تواند فعالیت کسانی را که قصد دارند به موضوع‌های مهاجرتی صدمه بزنند کاهش دهد، و به بحث‌های متعادل درباره مهاجرت کمک کند.»

بر اساس آخرین شمارش در سال ۲۰۲۰، در حدود ۲۸۱ میلیون مهاجر بین‌المللی در سراسر جهان شناسایی شده‌اند که این عده فقط ۳.۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. تعداد مهاجران در سال ۲۰۱۹، در حدود ۲۷۲ میلیون نفر شمارش شده بود.

طبق گزارش جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت، در حدود ۶۰ درصد از مهاجران در سال گذشته را کارگران مهاجر تشکیل داده‌اند. همچنین در این تحقیق آمده است که مهاجرت نه‌فقط از کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمند بوده، بلکه به طور فزاینده‌ای بین کشورهای توسعه‌یافته در حال شکل‌گیری است.

بررسی‌های آماری نشان داده است که حواله‌های بین‌المللی افرادی که پول به کشوری می‌فرستند که از آن آمده‌اند، در سال ۲۰۲۰ به ۷۰۲ میلیارد دلار کاهش یافته، در حالی که این میزان در سال قبل ۷۱۹ میلیارد دلار بوده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین اعلام کرده است که در سال گذشته، در حدود ۳۹۰۰ نفر در حین جابه‌جایی جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با ۵۴۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹، کاهش داشته است.

این گزارش بر رویدادهای مهم مهاجرت و آوارگی، از جمله درگیری‌های نظامی در مناطقی مانند سوریه، یمن، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، و سودان جنوبی و همچنین بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در کشورهایی مانند ونزوئلا و افغانستان تاکید کرده، ضمن این که به جابه‌جایی‌های مرتبط با آب‌وهوا در کشورهایی مانند چین، فیلیپین، بنگلادش، هند، هائیتی، و ایالات متحده آمریکا طی دو سال گذشته نیز اشاره کرده است.

بیشتر از جهان