ارتش اسرائیل نام یک افسر سوری همکار با حزب‌الله را فاش کرد

بشار حسین فرمانده بخش اطلاعات در تیپ ۹۰ است که نیازمندی‌های نقاط دیده‌بانی حزب‌الله و سپاه پاسداران را تامین می‌کند

تصویر منتشرشده در حساب توییتر سخنگوی ارتش اسرائیل @AvichayAdraee

سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار نام و عکس سرهنگ بشار حسین، اعلام کرد که او یکی از افسران ارتش سوریه و مسئول اطلاعات در منطقه جولان است و به فعالیت‌های حزب‌الله در فرماندهی جنوب در «منطقه حائل غیرنظامی» کمک می‌کند.

این اقدام ارتش اسرائیل در چارچوب هشدارها و تهدیدها به افشای نام افسران ارتش سوریه صورت گرفته که به گفته ارتش اسرائیل در خدمت اهداف حکومت ایران در منطقه هستند.

براساس بیانیه ارتش سوریه، «سرهنگ بشار حسین، افسر ارتش سوریه و فرمانده بخش اطلاعات در تیپ ۹۰ است که به‌عنوان هسته ارتباطی بین فرماندهی جنوب حزب‌الله و لشکر اول ارتش سوریه عمل می‌کند. او همچنین با حاج هاشم، مسئول فرماندهی جنوب سوریه و پسرش، جواد هاشم، مسئول منطقه لشکر هفتم در فرماندهی جنوب همکاری نزدیک دارد».

در این بیانیه  آمده است که «بشار حسین با استفاده از موقعیت کاری و ماموریتی که در فرماندهی اطلاعات ارتش سوریه دارد، به جمع‌آوری و مطالعه اطلاعات از نقاط دیده‌بانی و گشت‌های مختلف در منطقه حائل که مطابق توافق‌نامه ۱۹۷۴، حضور نظامی سوریه در آن ممنوع است، می‌پردازد. او همچنین به‌عنوان بخشی از ماموریتش، افراد حزب‌الله را همراهی و نیازمندی‌های نقاط دیده‌بانی حزب‌الله و سپاه پاسداران در این منطقه را تامین می‌کند.»

حزب‌الله در موارد بسیاری از داده‌های نقاط دیده‌بانی که افسر سوری در اختیار آنها قرار می‌دهد، استفاده می‌کند و این شخص با بهره‌برداری از شرایط دشوار جنوب سوریه و چالش‌هایی که ساکنان این منطقه با آن‌ها روبه‌رو هستند، به همکاری‌اش با سازمان حزب‌الله و حکومت ایران ادامه می‌دهد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در پایان سخنانش گفت: «ارتش اسرائیل آنچه در آن‌سوی مرز اتفاق می‌افتد را رصد می‌کند و از فعالیت همه افرادی که امنیت کشور و شهروندان اسرائیل را تهدید می‌کنند، آگاه است؛ رژیم دمشق ناگزیر است مسئولیت همه فعالیت‌هایی که در خاک سوریه علیه اسرائیل انجام می‌شود را برعهده گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهنگ آویخای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل، این خبر را به زبان عربی نیز در توییتر منتشر کرده و افزوده است که «بشار حسین یک هسته ارتباطی بین فرماندهی جنوب حزب‌الله و لشکر اول ارتش سوریه» است.

او افزوده  است که بشار حسین «با حاج هاشم، مسئول فرماندهی جنوب و پسرش جواد، مسئول منطقه لشکر هفتم در فرماندهی جنوب، همکاری نزدیک دارد.»

اسرائیل در سال ۲۰۱۳، توانست فعالیت‌های افسران ارتش سوریه که با حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند را مشخص کند، به‌ویژه هنگامی‌که عکس‌های شماری از این افراد که در حال انجام عملیات مشترک در شهر قصیر در مرز لبنان بودند، واقعیت این امر را در عمل به اثبات رساند و از آن زمان به بعد، موساد این فعالیت‌ها را پیوسته زیر نظر دارد.

در آغاز به‌دلیل این‌که فعالیت‌های یادشده علیه نیروهای مخالف رژیم دمشق بود، اسرائیل در قبال آن سکوت اختیار کرد، اما به‌محض این‌که این همکاری‌ها به منطقه جولان کشیده‌ شد و جمهوری اسلامی ایران با پرداخت مبالغ هنگفتی به گسترش این پروژه پرداخت، اسرائیل، نخست نسبت به این تهدید ابراز نگرانی کرد، سپس هشدار داد و به‌تازگی حملات خود را علیه مواضع حزب‌الله و سپاه پاسداران در سوریه آغاز کرده است.

در اویل ماه نوامبر سال جاری، منابع اطلاعاتی در تل‌آویو فاش کردند که چمدان‌های دلار با هدف سربازگیری، مبارزه ایدئولوژیک و تلاش برای تغییر مذهب سنی‌ها و دروزی‌های ساکن این منطقه به شیعیان وفادار به ولایت‌فقیه، به جنوب سوریه منتقل شده است.

به دنبال رخدادهای اخیر، اسرائیل با توزیع ده‌ها هزار اعلامیه در میان ساکنان جنوب سوریه، به آنان درباره همکاری با شبه‌نظامیان هشدار داد و با انتشار نام و تصویر سرهنگ بشار حسین، او و سایر همکارانش را تهدید کرد که دست از همکاری با حزب‌الله و سپاه پاسداران بردارند. این درحالی است که سال گذشته نیز اسرائیل نام و عکس «حاج هاشم» و پسرش جواد را منتشر کرد که البته انتشار آن تهدید مستقیمی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

درواقع، از زمان سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به سوچی و دیدار او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه در بیست‌ودوم ماه اکتبر امسال، اسرائیل مواضع حزب‌الله و سپاه پاسداران در سوریه را هدف حملات متعددی قرار داده و همواره کوشیده است از پیشرفت اهداف راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه جلوگیری کند.