واکنش پمپئو به تظاهرات علیه ‌بی‌آبی در اصفهان

«برای تشویق مردم ایران: آمریکایی‌ها با شما هستند»

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، جمعه شب در توییتی به تظاهرات علیه ‌بی‌آبی در اصفهان واکنش نشان داد.

پمپئو در توییت خود نوشت: «یک سال پیش، رژیم ایران بیش از هزار و پانصد معترض را کشت. امروز در اصفهان، لات‌های خامه‌ای یک بار دیگر ایرانیان را به جرم تشنه بودن با قساوت تمام با تیر زدند. برای تشویق مردم ایران: آمریکایی‌ها با شما هستند.»

روز جمعه، ۵ آذرماه، معترضان به بی‌آبی در اصفهان که به آتش زدن چادرهای کشاورزان در سحرگاه پنجشنبه اعتراض داشتند، با انتشار فراخوانی عمومی برای حضور مردم به خیابان آمدند و برخورد نیروهای امنیتی با آنان شدت گرفت.

در تاریخ چهارم آذرماه، چادر تعدادی از کشاورزان معترض اصفهانی که حدود ۲۰ روز بر بستر خشک زاینده‌رود برپا شده بود، با خشونت و علی‌رغم اعتراض آنان جمع‌آوری و به آتش کشیده شد. این اتفاق در حالی روی داد که مقام‌های استانی ادعا کرده بودند میان آنان و نمایندگان کشاورزان توافقنامه‌ای امضا شده که به‌موجب آن «شورای میرآب‌ها و آب‌بران و صنف کشاورزان» برای دریافت مطالبات ۹گانه‌ خود، سه ماه به دولت مهلت داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس فیلم‌ها و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مجازی، بسیجی‌ها و نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعات ابتدایی روز جمعه تلاش کرده‌اند تا با شلیک گاز اشک‌آور مردم را متفرق کنند؛ اما با تداوم حضور مردم در خیابان‌ها، تصاویری از نیروهای سازماندهی شده بسیج بر بستر خشک زاینده‌رود منتشر شد که آن‌ها را در حال آماده‌ شدن برای حمله نشان می‌داد. خبرگزاری فارس هم تصاویری از به آتش کشیده شدن یک موتور و آمبولانس در درگیری‌ها را به اشتراک گذاشت.

حوالی عصر ۵ آذر ۱۴۰۰، تصاویر دیگری از شهروندان خون‌آلود و افرادی که در اثر شلیک مستقیم تفنگ ساچمه‌ای، گلوله یا ضربه مجروح شده بود، در فضای مجازی منتشر شد. بر اساس برخی اخبار غیررسمی، تاکنون دو تن از این مجروحان جان خود را از دست داده‌اند. ایندیپندنت فارسی به طور مستقل قادر به تایید این خبر نیست.

دیگر فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهند که بیشترین ازدحام جمعیت در اطراف بستر خشک زاینده‌رود بوده و نیروهای ضد شورش و امنیتی مستقیم به سمت مردم شلیک کرده‌اند. در یکی از فیلم‌ها، فردی با لباس شخصی کنار یک نیروی امنیتی با اسلحه جنگی در حال شلیک به سمت مردم معترض‌ است.

پس از نشر وسیع تصاویر حمله به مردم، انتشار خبر قطع اینترنت شهر اصفهان در بعدازظهر جمعه، آبان ۹۸ و قطع اینترنت در ایران پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها برای سرکوب را یادآور می‌شد. این در حالی بود که روز قبل (پنجشنبه، ۴ آذر) پس از انتشار فراخوانی برای اعتراض در خوزستان، اینترنت همراه اول و ایرانسل در بیشتر شهرهای این استان قطع شده بود.

اطلاعاتی که از تداوم اعتراض‌ها در عصر جمعه به‌ دست‌ آمده، حاکی از گسترش اعتراض‌ها به داخل محلات شهر اصفهان و تلاش مردم برای پناه گرفتن است. خبرنگار ایندیپندنت فارسی در تماس با برخی از افراد مطلع دریافته است که از عصر جمعه و پس از حمله به شهروندانی که اکثرا کشاورزان اصفهانی بوده‌اند، مردم در حوالی چهارباغ و مرکز شهر با پرتاب سنگ و سر دادن شعار، اعتراض‌ها را ادامه داده‌اند.

در این روز، حضور زنان در اعتراض‌ها چشمگیر بوده و تصاویر مختلفی از مقابله آنان با نیروهای انتظامی و امنیتی منتشر شده است.

هنوز هیچ گزارش دقیقی از تعداد زخمی‌ها، کشته‌شدگان و بازداشتی‌های وقایع اصفهان به دست نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در دست نیست. روز پنجشنبه، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران از جمله خبرگزاری فارس، تاکید کردند که آتش زدن چادرهای مردم در بستر زاینده‌رود کار عده‌ای از اراذل‌ و اوباش بوده است و نیروهای امنیتی و انتظامی صرفا تلاش کرده‌اند امنیت تجمع‌کنندگان را حفظ کنند.

میان عکس‌های منتشر شده از وقایع امروز اصفهان، عکس شهروندی که بر بستر زاینده‌رود بر کاغذ نوشته است: «بسیجی تیر را به سرم نزن! مادرم اذیت می‌شود، بزن وسط سینه‌ام!» در رسانه‌های اجتماعی با استقبال کاربران مواجه شده است.

در اعتراض‌های روز جمعه در اصفهان، مردم این شعارها را سر داده‌اند: «هم‌وطن به پا خیز، ایران فلسطین شده»، «این‌ همه لشکر آمده، به جنگ رهبر آمده»، «رضاشاه! روحت شاد!»، «مرگ بر خامنه‌ای!»، «نترسید! نترسید! ما همه با هم هستیم»، «اصفهانی باغیرت! حمایت! حمایت!»، «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه»

خبرگزاری ایسنا نیز این خبر را منتشر کرده است که در ساعت ۲ بامداد روز جمعه، خط لوله انتقال آب به استان یزد در شرق اصفهان تخریب شده است؛ فیلمی از این اتفاق منتشر شده است نشان می‌دهد عده‌ای مردم با یک دستگاه لودر سه حوضچه انتقال آب به یزد را تخریب می‌کنند.

منابع مطلع در شهر اصفهان  از استمرار درگیری‌ها و شنیده‌ شدن صدای شلیک گلوله در مرکز شهر اصفهان و حوالی بستر خشک زاینده‌رود تا ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی خبر داده‌اند. همچنین فیلمی منتشر شده که در آن ادعا شده است در ساعات شب جمعه، کشاورزان شرق اصفهان راه‌های ورودی به این شهر را در منطقه جرقویه، روستای قارنه، مسدود کرده‌اند.