برای اولین بار تعداد زنان هند از مردان بیشتر شد 

داشتن فرزند دختر برای سال‌های متمادی در هندوستان ننگ اجتماعی محسوب و دختران کشته می‌شدند

هند اکنون به ازای هر یک هزار مرد، یک هزار و ۲۰ زن دارد- 

MONEY SHARMA / AFP

یک نظرسنجی دولتی در هند نشان داده است که تغییرات اجتماعی قابل توجهی در این کشور در حال وقوع است به طوری که برای اولین بار تعداد زنان نسبت به مردان بیشتر گزارش شده و جمعیت این کشور رو به کاهش است.

به گزارش گاردین، پنجمین بررسی ملی خانواده و سلامت که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ انجام شده، حاکی از این است که هند اکنون به ازای هر یک هزار مرد، یک هزار و ۲۰ زن دارد. 

افزایش میزان زنان در هند از این رو قابل اهمیت است که در این کشور، برای سال‌های متمادی داشتن فرزند دختر انگ اجتماعی محسوب می‌شده و میلیون‌ها دختر پیش یا بلافاصله پس از تولد کشته می‌شدند. برخی معتقدند تلاش‌هایی که در مقابله با سقط جنین‌های انتخابی جنسی و افزایش آگاهی در باره زنان و دختران در این کشور برداشته شده توانسته بر افزایش جمعیت زنان تأثیرگذار باشد.

در سال ۱۹۹۰، زمانی که آمارتیا سن، اقتصاددان هندی برنده جایزه نوبل، برای اولین بار از ۳۷ میلیون زن گمشده هند به دلیل عوامل فرهنگی نوشت، نسبت زنان به مردان ۹۲۷ زن به ۱۰۰۰ مرد بود. با این حال با وجود افزایش تعداد زنان طبق این نظرسنجی، نسبت جنسیتی در بدو تولد همچنان ۹۲۹ زن به ازای هر ۱۰۰۰ مرد باقی مانده است، که نشان می‌دهد انتخاب جنسیت و جنین‌کشی زنان هنوز پایان نیافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پونام موترجا، مدیر اجرایی بنیاد جمعیت هند در این زمینه می‌گوید: «مشاهده بهبود در نسبت کلی جنسیت باعث دلگرمی است. هرچند برای داشتن تصویر کاملی از تغییر نسبت جنسی در هند نیاز است سرشماری‌های جامع و دقیق‌تری انجام شود.» آخرین سرشماری جامع هند در سال ۲۰۱۱ انجام شد. 

همچنین بررسی حدود ۶۵۰ هزار خانوار هندی نشان داد که برای اولین بار، نرخ باروری در هند در حال کاهش است و این شیب نزولی در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی به چشم می‌خورد. این موضوع به معنی آن است که جمعیت نزدیک به ۱.۴ میلیارد نفری هند ممکن است در حال حاضر اوج خود را تجربه کند و از آن پس با کاهش رو به رو باشد.

داشتن فرزندان کمتر با میانگین دو فرزند، تغییر قابل توجهی برای کشوری است که خانواده‌هایش در دهه ۱۹۵۰ به طور متوسط شش فرزند داشتند.

یافته‌های مربوط به کاهش نرخ باروری در هند ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد. چندین ایالت هند، مانند آسام و اوتار پرادش، لوایح کنترل جمعیت را تصویب کرده‌اند که شامل مواردی از جمله محدود کردن دسترسی به مزایای ایالتی و مشاغل دولتی برای افراد دارای بیش از دو فرزند می‌شود. برخی معتقدند این تصمیم با توجه به این گرفته شده که جمعیت هند تحت کنترل قرار بگیرد.

با این حال، این لوایح ممکن است به دلایل پنهانی دیگری مانند ترس جناح راست هندو از افزایش جمعیت مسلمان در هند و ایجاد «عدم تعادل جمعیتی خطرناک» نیز گرفته شده باشد.

بیشتر از جهان