ترامپ: خروج نیروهای آمریکا از افغانستان شرم‌آورترین اقدام بایدن بود

«هیچ‌کس از سربازان زخمی شده در حمله انتحاری کنار فرودگاه کابل صحبت نمی‌کند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را شرم‌آورترین واقعه تاریخی برای جو بایدن نامیده است. او که روز یکشنبه در برنامه «زندگی، آزادی و لوین» شبکه فاکس‌نیوز شرکت کرده بود، با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خطاب به مارک لوین، مجری برنامه، گفت: «فکر کنم این شرم‌آورترین و تحقیرکننده‌ترین لحظه تاریخی برای آمریکا باشد.»

ترامپ گفت: «من هم آماده بودم تا با عزت و قدرت فوق‌العاده از جنگ افغانستان کنار بکشم. قرار نبود کسی کشته شود. ما ۸۵ میلیارد دلار را جا نمی‌گذاشتیم؛ ما ۱۰ سنت هم جا نمی‌گذاشتیم. گفته بودم؛ هر پیچ و هر میخ باید بیرون بیاید.»

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا افزود: هیچ‌کس از سربازان زخمی شده در حمله انتحاری کنار فرودگاه کابل صحبت نمی‌کند. من با بسیاری از خانواده‌های ۱۳ سربازی که در این حمله انتحاری کشته شدند، صحبت کردم. آنان هنوز باور ندارند که فرزندانشان کشته شده‌اند.»

ترامپ با اشاره به انتقال هزاران افغان به آمریکا اظهار داشت: «میلیون‌ها نفر بدون کنترل به اینجا می‌آیند. کشورها زندان‌های خود را به داخل خاک ایالات متحده آمریکا خالی می‌کنند. مانند یک زباله‌دانی!»

ترامپ دوره کاری خود را بسیار زیبا توصیف می‌کند؛ هرچند به نظر او، دموکرات‌ها دو بار تلاش کردند او را استیضاح کنند. او به‌زودی کتابی را که نوشته است، به بازار خواهد داد. این کتاب «سفر با هم» نام دارد. ترامپ در این کتاب، به احتمال زیاد به وقایع دوره ریاست‌جمهوری‌ خود پرداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نزدیک به یک سالی که از دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن گذشته، هیچ موقعیتی برای تاختن به سیاست‌های او را از دست نداده است؛ آخرین باری که ترامپ از بایدن به دلیل خروج غیرمسئولانه از افغانستان انتقاد کرد، حدود ۱۵ روز قبل بود.

او در گفت‌وگو با فاکس نیوز، دقیقا همان حرف‌هایی را تکرار کرد که در گذشته گفته بود؛ به اضافه این مسئله که او اگر می‌بود، پایگاه نظامی قدرتمند بگرام را از دست نمی‌داد. یکی از انتقادهای همیشگی ترامپ به بایدن، رها کردن پایگاه بگرام است که به گفته رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری روی آن صورت گرفته است و با پایگاه‌های اتمی چین تنها یک ساعت فاصله دارد. او همچنین به رها کردن نزدیک به ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات آمریکا در افغانستان برای طالبان نیز انتقاد دارد. او گفته بود: «من هم می‌خواستم از افغانستان خارج شوم؛ اما باقدرت!»

با این حال جو بایدن همچنان از مواضع خود مبنی بر خروج از افغانستان دفاع می‌کند. او تاکید می‌کند که نمی‌خواسته است جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بیش از این ادامه داشته باشد و یک نسل دیگر از آمریکا به این جنگ فرستاده شوند. بایدن بیشتر روی تخلیه افغان‌ها از افغانستان مانور می‌دهد و می‌گوید تخلیه بیش از ۱۲۰ هزار افغان از آن کشور ظرف چند روز محدود، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت او به شمار می‌رود.

با این حال به این تخلیه نیز نقدهای زیادی وارد شده است؛ از جمله اینکه گفته می‌شود به دلیل نبود برنامه‌ از پیش تنظیم شده و هرج‌ومرج در فرودگاه کابل، افراد زیادی از افغانستان تخلیه شده‌اند که هیچ خطری آنان را تهدید نمی‌کرده است. گزارش‌های زیادی وجود دارد که افرادی از خیابان‌ها به فرودگاه کابل وارد شدند و توانستند با پروازهای تخلیه از افغانستان خارج شوند. اما هنوز هزاران تن از افغان‌هایی که جانشان در حاکمیت طالبان در خطر است، در آن کشور در خفا زندگی می‌کنند. تعدادی از افغان‌های تخلیه شده در روزهای اول هم تنها توانستند که خود را از مهلکه نجات دهند و خانواده‌هایشان هنوز در داخل افغانستان دور از چشم طالبان زندگی می‌کنند.

رویکرد انتقادی و تند دونالد ترامپ در قبال جو بایدن که گاه حتی خود او را نیز نشانه می‌رود، بیشتر به دلیل تلاش ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید است. او نتوانست مانند اوباما، بوش و کلینتون، دو دوره پیاپی در آمریکا حکومت کند و حالا در نظر دارد برای انتخابات ۲۰۲۴ از همین حالا آماده شود و یکی از برنامه‌های او در این راستا، زیر سوال بردن سیاست‌های بایدن است.