طالبان: حقوق سه ماه گذشته کارمندان را یک‌جا می‌پردازیم

پیش از این، سازمان ملل نیز از آمادگی برای پرداخت حقوق آموزگاران و کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان، بدون دخالت طالبان، خبر داده بود

تنها برخی از کارکنان وزارت‌های «صحت عامه» (بهداشت و درمان)، آموزش عالی و آکادمی علوم حقوق بیشتر دریافت خواهند کرد و حقوق بقیه کارکنان دولتی، براساس طرح جدید که مبتنی بر یکسان‌سازی حقوق‌ها است، پرداخت می‌شود- Aamir QURESHI / AFP

پس از اعتراضات گسترده کارکنان نهادهای دولتی، از جمله آموزگاران و کارکنان بیمارستان‌ها به پرداخت نشدن حقوق‌شان در سه ماه گذشته، انعام‌الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان، امروز، شنبه ۲۹ آبان، گفت که حقوق سه‌ماهه کارکنان دولتی یک‌جا پرداخت می‌شود.

انعام‌الله سمنگانی در رشته توییتی نوشته است که طرح پرداخت حقوق کارکنان نهادهای دولتی نهایی شده است و قرار است حقوق ماه‌های شهریور، مهر، و آبان، یک‌جا پرداخت شود. این سخنگوی طالبان مشخص نکرده است که پرداخت حقوق کارکنان کدام ادارات در اولویت خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی طالبان، نیز روز شنبه در نشستی رسانه‌ای در کابل، خبر از پرداخت حقوق سه ماه اخیر کارکنان نهادهای دولتی داد و افزود که پرداخت حقوق‌ها از امروز آغاز شده است. به گفته حقمل، طالبان طرح مشخصی در مورد پرداخت حقوق کارکنان ادارات دولتی تهیه کرده‌اند و در آن طرح تلاش شده است تا حقوق کارکنان ادارات دولتی یکسان‌سازی شود. او همچنین افزود که تنها برخی از کارکنان وزارت‌های «صحت عامه» (بهداشت و درمان)، آموزش عالی و آکادمی علوم حقوق بیشتر دریافت خواهند کرد و حقوق بقیه کارکنان دولتی، براساس طرح جدید که مبتنی بر یکسان‌سازی حقوق‌ها است، پرداخت می‌شود. 

سخنگویان طالبان، در حالی از آغاز پرداخت حقوق سه ماه اخیر کارکنان نهادهای دولتی خبر دادند که روز پنجشنبه ۲۷ آبان، دولت‌های آلمان و هلند، هم‌زمان با سفر یک هیات سیاسی آن کشورها به کابل، از پرداخت حقوق آموزگاران و کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان خبر داده بودند. در بیانیه‌ای که از سوی دولت آلمان منتشر شد، آمده است که آلمان و هلند، برای جلوگیری از بحران بشری و مهاجرت گسترده افغان‌ها، کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ارایه می‌کنند و در این مرحله، در پرداخت حقوق آموزگاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان سهیم می‎‌شوند.

در پی انتشار اعلامیه کشورهای آلمان و هلند در مورد مشارکت آنان در پرداخت حقوق آموزگاران و کارکنان نهادهای بهداشتی و درمانی، عبدالقهار عابد، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، از تعهد آلمان و هلند برای حمایت از معلمان و کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان سپاسگزاری کرد.

پیش از این، سازمان ملل نیز از آمادگی برای پرداخت حقوق آموزگاران و کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان، بدون دخالت طالبان، خبر داده بود.