چرا اروپا دوباره کانون کرونا شده است؟

مشکل مقاومت در برابر واکسن‌ها گریبانگیر کشورهای سراسر جهان بوده است

هلند دوباره قرنطینه سراسری برقرار کرده‌ است- REUTERS/Piroschka van de Wouw/File Photo

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اوایل همین ماه (نوامبر) اعلام کرد که اروپا و آسیای مرکزی «کانون» جدید همه‌گیری ویروس کرونا شده‌اند و تا فوریه با ۵۰۰ هزار مرگ دیگر مواجه می‌شوند.

از آن زمان تاکنون اتریش و هلند دوباره قرنطینه سراسری برقرار کرده‌اند و در آلمان هم آنگلا مرکل به واکسن‌نزده‌ها التماس کرده است واکسن بزنند.

در بریتانیا هم بوریس جانسون در مورد «کولاکی از شرق» که می‌تواند وضعیت بدون قرنطینه این کشور را به خطر اندازد، هشدار داده است و البته خود بریتانیا بر اساس تازه‌ترین آمار هفتگی بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت، پس از روسیه بالاترین آمار مبتلایان جدید کووید-۱۹ در منطقه را دارد.

به راستی چه رویداد ناگواری رخ داده است؟

پایین بودن میزان تزریق واکسن در بسیاری از کشورها

با آنکه واکسن نجات‌بخش است، بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، در برخی بخش‌های این منطقه، به ویژه بالتیک، بالکان و اروپای مرکزی و شرقی، توزیع همچنان کم است.

به گفته کارشناسان، این وضعیت تا حدی ناشی از مشکلات تدارکاتی است اما بی‌اعتمادی و بی‌خیالی مردم هم در آن نقش داشته است.

در حالی که مشکل مقاومت در برابر واکسن‌ها گریبانگیر کشورهای سراسر جهان بوده است، در بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی حتی در مکان‌هایی که مشکل تامین واکسن وجود نداشته، نرخ (تزریق) به‌طور چشمگیری پایین بوده است. بلغارستان و رومانی، هر دو در اتحادیه اروپا، به ترتیب حدود ۲۳ و ۳۵ درصد جمعیت خود را کامل واکسینه‌ کرده‌اند. در بوسنی و هرزگوین فقط ۲۱ درصد جمعیت کامل واکسینه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکتاوین جورما، پزشک و متخصص آمار سلامت، با اشاره به مقابله ضعیف با کرونا در رومانی، کشورش را «نمونه‌ای روشن» از «پیامدهای غم‌انگیز سیاسی شدن مقابله با همه‌گیری» خواند.

در آلمان به نظر می‌رسد باورهای واکسن‌ستیز با حمایت از گرایش‌های راست‌گرا یا عوام‌گرا همپوشانی دارد. خانم مرکل در پادکست ویدیویی هفتگی‌ خود، آلمان‌ها از نگرانی خود در مورد پیامدهای فرا رسیدن زمستان گفت و افزود: «هفته‌های دشواری در پیش است.»

میزان ابتلا در آلمان در هفته‌های اخیر جهش داشت و در پایان هفته به حدی بی‌سابقه رسید. البته ۲۷۷.۴ مورد ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آلمان خیلی کمتر از ۳۵۴.۶ مورد ابتلای بریتانیا است. ما را به...

کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای

بریتانیا تنها کشور منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی نیست که در هفته‌های اخیر اقدام‌های عمومی کنترل بیماری را کاهش داده یا به اعمال آن تمایلی نداشته است.

سازمان جهانی بهداشت وقتی هشدار داد که اروپا به کانون کرونا تبدیل شده است، از این واقعیت هم ابراز تاسف کرد که هفت کشور محدودیت‌ها را کاهش داده بودند؛ در حالی که ۲۳ کشور دیگر محدودیت‌ها را «مسئولانه افزایش دادند».

این موسسه سازمان ملل در همین ماه (نوامبر) اعلام کرد: «آزمایش، ردگیری معاشرت‌ها، تهویه در فضاهای بسته و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان بخشی از زرادخانه دفاعی ما است.»

رهبران رومانی بالاخره از این ماه (نوامبر)‌ مقررات منع رفت‌وآمد را اجرا کردند که به موجب آن افرادی که کارت کرونا (گواهی تزریق واکسن، بهبودی از بیماری کرونا یا نتیجه منفی آزمایش) ندارند باید بین ۱۰ شب تا ۵ صبح در خانه بمانند. آمار ابتلا بعد از شروع ممنوعیت رفت‌وآمد اندکی کاهش یافته است، اما بیمارستان‌ها همچنان تحت فشارند.

دولت مجارستان نیز اوایل ماه جاری استفاده از ماسک در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را اجباری کرد و به کارفرمایان خصوصی اجازه داد تزریق واکسن برای کارمندانشان را اجباری کنند.

اما گایولا کینسز، رئیس انجمن پزشکان مجارستان، گفت: این اقدام «خیلی ناچیز و خیلی دیر» است و استفاده از ماسک باید در فضاهای بسته هم اجباری شود.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر عوام‌گرای مجارستان، که حزبش انتخابات بهار آینده را در پیش دارد، اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که تزریق اجباری واکسن «فراتر از محدودیت‌های قابل قبول برای مجارها است»، این در حالی‌ است که قبول داشت محدودیت‌های جدید فقط می‌تواند گسترش ویروس را کُند و نه متوقف کند.

مجارستان و صربستان هر دو اعلام کردند که ترجیح می‌دهند برای محافظت از شهروندان خود به تزریق واکسن تکیه کنند. با این حال، در کشور دوم (صربستان) بیمارستان‌ها به قدری انباشته شده‌اند که فقط بیماران کووید-۱۹ را می‌پذیرند.

در روسیه، تعطیلی یک هفته‌ای کار که برای مهار افزایش موارد ابتلا  به اجرا درآمده بود، علی‌رغم بالا ماندن بی‌سابقه موارد جدید ابتلا در بیشتر ۸۰ و چند منطقه این کشور، در ابتدای هفته گذشته لغو شد.

چه کارهایی در دست انجام است؟

در بریتانیا با آنکه میزان ابتلا زیاد است، آقای جانسون اصرار دارد در زمستان امسال به اجرای «طرح ب» برای مقابله با ویروس کرونا نیازی نیست. او قصد ندارد بار دیگر جشن کریسمس را لغو کند. با این حال قبول دارد که بریتانیایی‌ها نباید بی‌خیال باشند و از افراد بالای ۴۰ سال خواست برای تزریق دوز تقویتی اقدام کنند.

ولز به اتباع خود توصیه کرد از خانه کار کنند و با توجه به بالا بودن میزان کرونا، داشتن کارت کووید برای ورود به مکان‌هایی مانند سینما را اجباری کرد.

با این حال در جاهای دیگر دولت‌ها در حال افزایش محدودیت‌ها هستند.

اتریش حدود دو میلیون نفر از افراد واکسن‌نزده را در قرنطینه قرار داده و الکساندر شالِنبرگ، صدراعظم این کشور،  گفته است: «به یک سوم جمعیت گفته‌ایم جز در شرایط خاص، حق ترک خانه را ندارید. به این ترتیب معاشرت واکسن‌زده‌ها و واکسن‌نزده‌ها کاهشی چشمگیر خواهد یافت.»

هلند قرنطینه نسبی سه هفته‌ای وضع کرده است که براساس آن مغازه‌های غیرضروری ساعت ۶ بعدازظهر تعطیل می‌شوند، قانون فاصله‌گذاری اجتماعی ۱.۵ متری مجددا برقرار شده و برای دیدوبازدید خانگی ورود تنها چهار نفر از سن ۱۳ سال به بالا مقدور است.

دولت فدرال آلمان قرار است این هفته در جلسه‌ای با رهبران ۱۶ ایالت این کشور در مورد تشدید محدودیت‌ها صحبت کند؛ اگرچه سه حزب مذاکره‌کننده برای تشکیل دولت جدید پس از انتخابات سپتامبر از تمدید وضعیت اضطراری که در ۲۵ نوامبر منقضی می‌شود، خودداری کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت از دولت‌ها خواست که «همچنان احتیاط کنند، در صورت هر تغییری به‌سرعت وارد عمل شوند و از ویروس پیشی گیرند». این سازمان همچنین اعلام کرد اگر ۹۵ درصد جمعیت این منطقه استفاده از ماسک را جدی بگیرند ، از مجموع ۵۰۰ هزار مرگ‌ومیر پیش‌بینی شده تا فوریه سال آینده، می‌توان از ۱۸۸ هزار مورد آن جلوگیری کرد.

گزارش تکمیلی در آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان