چند انفجار پی‌درپی شهر کابل را لرزاند

شاهدان می‌گویند که این انفجارها تلفات جانی نیز در پی داشته است

عصر امروز چهارشنبه، دو انفجار پی‌درپی در غرب شهر کابل رخ داد. شاهدان می‌گویند که در انفجار اول یک خودرو مسافربری در منطقه دشت برچی هدف مین مغناطیسی قرار گرفت. قاری سعید خوستی، سخن‌گوی وزارت کشور طالبان، با تایید کردن خبر این انفجار در صفحه توییترش نوشت که انفجار ناشی از جاسازی یک مین مغناطیسی در یک خودرو مسافربری بوده است. سعید خوستی گفته است که در این انفجار یک تن کشته شده است و شش تن دیگر، شامل سه زن، زخمی شده‌اند. شاهدان عینی در بیمارستان امیری در غرب افغانستان نیز به ایندیپندنت فارسی گفتند که شش زخمی و یک کشته به این بیمارستان انتقال داده شده است. به باور این شاهدان، حال دو تن از زخمی‌ها وخیم است و یک دختر هر دو پایش را از دست داده است.

با این حال، شاهدان در محل انفجار گفته‌اند که آنان چهار جسد را از داخل خودرو بیرون کشیده‌اند و دو تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

لحظاتی پس از انفجار اول، انفجار دوم در ناحیه سوم شهر کابل، در چهارراه شهید و در فاصله چهار کیلومتری انفجار اول رخ داده است. ویدیوهایی که از انفجار دوم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، آتش‌سوزی در محل انفجار را نشان می‌دهند. از تلفات احتمالی انفجار دوم هنوز گزارشی منتشر نشده است. شاهدان در محل انفجار دوم می‌گویند که این انفجار نیز تلفاتی داشته است و تعدادی از خودروها نیز در محل حادثه آتش گرفته‌اند.

داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است. خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود که در این حملات یک نفر کشته و شش نفر زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجارهای امروز در شهر کابل شبیه به انفجارهایی بود که دو سال قبل در این شهر امان مردم را بریده بود. در سال آخر حکومت اشرف غنی، روزانه دو تا سه انفجار که ناشی از نصب مین مغناطیسی به خودروهای دولتی و شخصی بود، ده‌ها کشته و زخمی بر جای می‌گذاشت. دولت پیشین افغانستان در آن زمان اعلام کرد که گروه طالبان شیوه حمله خود به دولت و مردم را تغییر داده است و حالا از حمله‌های کوچک انفجاری استفاده می‌کند. احتمال دارد که در پس این انفجارها نیز دست نامریی شبکه‌های تندرو در میان طالبان وجود داشته باشد، چون بخشی از تشکیلات نظامی طالبان در حمله‌های انفجاری و مین‌گذاری مهارت بسیار و تجربه طولانی دارند.

روزهای شنبه سیزدهم نوامبر و دوشنبه پانزدهم نوامبر (۲۲ و ۲۴ آبان) نیز در غرب کابل دو انفجار صورت گرفت که تلفاتی بر جا گذاشت. هدف انفجار روز شنبه، هزاره‌ها، و هدف انفجار روز دوشنبه، خودرو نظامی طالبان بود، و مسئولیت هر دو حمله را گروه داعش به عهده گرفت.