تلاش برای تغییر بافت جمعیتی سوریه با چمدان‌های دلار جمهوری اسلامی ایران

طرف‌های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر، با چمدان‌های پر از دلار به جنوب سوریه، به‌ویژه مناطق حوران و جولان وارد شده‌اند

تصویر قاسم سلیمانی روی ساختمانی در شرق سوریه-عکس از المشارق

روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابع اطلاعات نظامی اسرائیل نوشته است که فعالیت‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران در سوریه، به‌ویژه در مناطق جنوب و شرق و در نزدیکی مرز لبنان، در حال افزایش است. در این گزارش آمده است که برخی طرف‌ها با شتاب بسیار در حال خرید زمین و خانه‌های بسیار در جنوب سوریه‌اند و خانواده‌های تازه‌واردی از ایران یا شیعیان کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، یمن و غیره را به این خانه‌ها منتقل می‌کنند. علاوه بر آن، سعی دارند با بهره‌برداری از فقر و تنگنای مالی شهروندان سوریه در جنوب این کشور، برای تطمیع‌ و جذب ساکنان جدید به این منطقه، نهادهای خیریه تاسیس کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته ابتدا قرار است در جنوب سوریه، مجتمع‌های مسکوی غیرقانونی ایجاد ‌شود و سپس با همکاری و تایید افسران ارتش سوریه برای این مجتمع‌ها مجوز قانونی صادر شود. در این گزارش آمده است: «فرار میلیون‌ها شهروند سوری به خارج از این کشور به دلیل جنگ و خشونت، خلا  جمعیتی بزرگی در سوریه ایجاد کرده و مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران سعی دارند این خلا را با هزاران نفر از نیروهای شبه‌نظامی وابسته به خود که پیوسته به سوریه سرازیر می‌شوند یا هزاران سرباز و افسر سوری که ارتش رژیم دمشق را ترک می‌کنند و به نیروهای ایرانی در سوریه می‌پیوندند، پر کنند.»

در گزارش اطلاعات نظامی اسرائیلی آمده است که طرف‌های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر، با چمدان‌های پر از دلار به جنوب سوریه، به‌ویژه مناطق حوران و جولان وارد شده‌اند و می‌کوشند برای پیشبرد اهداف سیاسی و تحقق برنامه‌های عقیدتی خود، از مناطق یادشده نیرو جذب کنند.

بر اساس این گزارش، مبالغ هنگفتی از این پول به اشخاص بانفوذ در استان سویدا، در جنوبی‌ترین نقطه سوریه، و به رهبران فرقه دروزی‌ها که برخی از آن‌ها به حمایت و پشتیبانی از رژیم بشار اسد معروف‌اند، داده شده است. این اقدام در سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ساکنان این منطقه به سمت حمایت از اقدام‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان تغییر چشمگیری پدید آورده است.

مبالغی از این دلارها هم به دست رهبران سنی مذهب در منطقه قرفا رسیده که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است گرایش مذهبی آن‌ها را از سنی به شیعه تغییر دهد. افزون بر این، بخشی از این پول به‌منظور دستیابی به همگرایی سیاسی یا تغییر مذهب و تسهیل ماموریت‌های سازمان حزب‌الله لبنان در سوریه، به رهبران سایر گروه‌ها و احزاب داده شده است.

البته گسترده شدن فعالیت‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران در سوریه نه‌تنها ترس و نگرانی رژیم بشار اسد را موجب شده، بلکه نگرانی اسرائيل، روسیه و شمار دیگری از کشورهای منطقه درباره آینده تحولات سوریه را نیز افزایش داده است.

بیشتر از جهان