هشدار اسرائیل به آمریکا؛ ایران توافق نمی‌خواهد

«ایران در بازگشت به مذاکرات به دنبال خرید زمان است»

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل-AHMAD GHARABLI / AFP

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل که پس از خودداری نخست‌وزیر این کشور از ملاقات با فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با رابرت مالی دیدار کرده است، به او درباره اهداف احتمالی ایران در بازگشت به میز مذاکره هشدار داد.

سایت خبری وای‌نت گزارش داد که لاپید در دیدار با مالی به او هشدار داده که تهران تنها به دنبال خرید زمان است و بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیگر موضوعیت ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین به منطقه سفر کرده است.  اما نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران و همچنین جایگاه مالی از نظر رتبه‌بندی سیاسی نپذیرفت که با او ملاقات کند.

اورشلیم پست به نقل از تحلیلگران گزارش داده که بنت با این اقدام نارضایتی خود نسبت به سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه به مالی هشدار داده که ایران به دنبال توافق نیست. برخی ناظران نیز از نارضایتی دولت بنت نسبت به احتمال لغو برخی تحریم‌ها‌ در جریان بازگشت ایران به میز مذاکره سخن گفته‌اند.

همزمان با سفر لاپید به منطقه و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده، سعید خطیب‌زاده از موافقت با سفر مدیرکل آژانس به تهران خبر داد.

سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی بدون اعلام تاریخ این سفر گفت که رافائل گروسی به زودی به ایران سفر می‌کند.

گروسی در ماه‌های اخیر بارها خواستار سفر به تهران و ملاقات با مقامات ارشد شده بود. اما تهران تا روز دوشنبه به درخواست او پاسخ نداده بود.

تهران یک بار دیگر نیز در شهریورماه، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام با سفر لحظه آخری گروسی موافقت کرد و با یک تفاهم مبهم توانست از اجماع برسر تصویب قطعنامه در شورای حکام جلوگیری کند.

این احتمال وجود دارد که پاسخ به درخواست‌های مکرر گروسی برای سفر به تهران در آستانه نشست دیگری در شورای حکام نیز با همین هدف انجام شده باشد.