عرضه سهام سامانه عوارض جاده‌ای «سالک» در بازار مالی دبی

این دومین شرکت دولتی است که سهام آن به‌منظورتقویت فعالیت بازار بورس در دبی عرضه می‌شود

دروازه دریافت عوارض جاده‌ای «سالک» در پل قرهود دبی- تصویر از Wikipedia

مقام‌های دبی از تصمیم برای عرضه سهام سامانه عوارض جاده‌ای «سالک» در «بازار مالی دبی»، یکی از بازارهای بورس اوراق بهادار در امارات متحده عربی، خبر دادند.

شیخ مکتوم بن‌ محمد آل مکتوم، معاون حاکم دبی، روز شنبه، ۲۲ آبان‌ماه، در حساب رسمی توییتر خود، از تصمیم برای عرضه سهام سامانه عوارض جاده‌ای «سالک» در «بازار مالی دبی» خبر داد و نوشت: «در کمیته توسعه بازار سرمایه‌گذاری و بورس دبی، طرحی را برای گنجاندن سامانه عوارض عبور و مرور سالک در بازار مالی دبی تصویب کردیم. با توجه به موفقیت سالک، سرمایه‌گذاری در آن، فرصت‌ بسیار خوبی محسوب می‌شود.»

او در ادامه توییت خود، هدف از این کار را «تنوع‌بخشی به شرکت‌های دولتی عرضه‌شده در بازار مالی» و درنتیجه، دستیابی به «بهترین بازده برای سرمایه‌گذاران» در بازار بورس، عنوان کرد.

از میان ۱۰ شرکت مرتبط با دولت امارات متحده عربی که با هدف تقویت فعالیت بازارهای بورس آن کشور، برای ثبت در بازار مالی دبی در نظر گرفته شده‌اند، «سالک»(Salik) دومین شرکتی است که طی یک ماه اخیر خبر عرضه سهامش در بورس منتشر شده است.  

سازمان آب و برق دبی (DEWA) نیز نخستین شرکت دولتی بود که در فهرست شرکت‌های بازار مالی دبی قرار گرفت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دبی، سامانه الکترونیکی دریافت عوارض جاده‌ای سالک را در سال ۲۰۰۷ میلادی با هدف کاهش حجم ترافیک در بزرگراه شیخ زاید و کسب درآمد برای دولت، راه‌اندازی کرد. 

وصول عوارض جاده‌ای از طریق سامانه سالک مبتنی‌بر فناوری شناسایی از طریق فرکانس رادیویی است و با عبور خودرو از دروازه پرداخت عوارض، به‌طور خودکار از کارت فرد مشترک کسر می‌شود. رانندگانی که از این مسیر عبور می‌کنند، ضمن ثبت خودروی خود، یک کارت با اعتبار یک‌صد درهم خریداری می‌کنند که به شیشه جلوی خودرو چسبانده و با هر بار عبور از دروازه، عوارض از حسابشان کسر می‌شود.

بنابر اعلام دفتر رسانه‌های دبی، سالک دارای هشت دروازه و ۳میلیون وسیله نقلیه ثبت‌شده است که از آن تعداد، یک‌ میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه از این خودروها در دبی ثبت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح‌های عرضه شرکت‌های دولتی در بازار بورس، به‌منظور تقویت بازار مالی دبی در برابر بازارهای بورس بزرگ‌تر همچون عربستان سعودی و ابوظبی در نظر گرفته شده‌اند. 

بیشتر از اقتصاد