اولین جلسه دادگاه حمید نوری در آلبانی برگزار شد

در جلسات دادگاه نوری در آلبانی، شهادت هفت شاکی عضو سازمان مجاهدین خلق شنیده خواهد شد

دادگاه حمید نوری تا آوریل سال آینده ادامه خواهد داشت- عکس از صفحه توییتر ایرج مصداقی

اولین جلسه دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت که به اتهام نقش داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در سوئد در حال محاکمه است، امروز چهارشنبه ۱۹ آبان، در آلبانی برگزار شد.

قرار است جلسات دادگاه تا پنجشنبه هفته آینده در آلبانی برگزار شود تا هفت تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاهی در نزدیکی شهر دورس در آلبانی به سر می‌برند، بتوانند به عنوان شاهد و شاکی در دادگاه سخن بگویند.

حمید نوری که درست دو سال پیش، در ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۹۸ در استکهلم بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان به سر می‌برد، به آلبانی برده نشده است و به صورت تصویری در جلسات دادگاه آلبانی شرکت می‌کند.

تا کنون سی و چهار جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم برگزار شده است و قرار است جلسات دادگاه او تا آوریل سال آینده میلادی ادامه یابد.

این برای اولین بار است که یکی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در اعدام گسترده زندانیان سیاسی در خارج از ایران بازداشت و محاکمه می‌شود.

محاکمه حمید نوری، از جمله در پی نشستن ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی اهمیت مضاعفی یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی از جمله اعضای هیئت موسوم به هیئت مرگ است که در تهران حکم اعدام هزاران زندانی را صادر کرد.

حمید نوری، که در زمان کشتار زندانیان سیاسی دادیار زندان گوهردشت بوده، اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده و از جمله گفته است که او در مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ به دلیل تولد دخترش در مرخصی بوده است.

با این همه، شاهدان متعددی با حضور در جلسات دادگاه از رویارویی خود با حمید نوری در همان زمان در زندان گوهردشت سخن گفته‌اند.

در جلسه امروز دادگاه که در شهر دورس آلبانی برگزار شد، وکیل محمد زند، عضو سازمان مجاهدین خلق و از زندانیان سیاسی در زمان اعدام‌ها گفت که موکلش بارها در زندان گوهردشت، با حمید عباسی (نوری) برخورد داشته و سه بار به راهرو مرگ برده شده است.

رضا زند، برادر محمد زند، نیز از جمله اعدام‌شدگان تابستان ۱۳۶۷ است.

پیشتر و در آغاز سی و سومین جلسه محاکمه حمید نوری، رئیس دادگاه اعلام کرده بود که برای شنیدن شهادت شماری از شاکیان، جلسات دادگاه در آلبانی برگزار خواهد شد.

او گفت وکلای شاکیان و شاهدان، دادستان و قضات و نیز یکی از وکلای مدافع حمید نوری در دادگاه آلبانی حاضر خواهند بود.

با بسته شدن اردوگاه‌ سازمان مجاهدین خلق در عراق، در پی توافق آمریکا و آلبانی، بیش از دو هزار نفر از اعضای این سازمان به آلبانی منتقل شدند.

شماری از ایرانیان از جمله ایرج مصداقی از زندانیان سیاسی پیشین که خود در سال ۱۳۶۷ در ایران زندانی بوده است خواستار بازداشت حمید نوری شده بودند و در روند بازداشت او با دولت سوئد همکاری کرده بودند. ایرح مصداقی با استقبال از کیفرخواست صادره علیه حمید نوری ابراز امیدواری کرده که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی نیز به دلیل دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ محاکمه شود.

دادستانی سوئد حمید نوری را به نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قتل عمد متهم کرده است. دادستانی در کیفرخواست صادره به کشتار زندانیان وابسته به سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ‌گرای ایران در زندان در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده است.