کرملین شبکه دگرباشان روسیه را «عامل بیگانه» خواند

این سازمان مردم‌نهاد اعلام کرد فعالیتش سیاسی نیست و درخواست تجدیدنظر می‌کند

شبکه دگرباشان روسیه در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد‌ــ Jonathan NACKSTRAND / AFP

در ادامه برخورد‌های سختگیرانه با افراد، سازمان‌ها و رسانه‌ها، وزارت دادگستری روسیه روز دوشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در تازه‌ترین اقدام، شبکه دگرباشان روسیه (Russian LGBT) را در فهرست «عوامل بیگانه» قرار داد.

این سازمان مردم‌نهاد در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و از سال ۲۰۱۷ که همجنس‌گرایان در چچن تحت آزار و شکنجه قرار گرفتند، در نجات اقلیت‌های جنسی در معرض خطر نقشی پررنگ داشت و بیش از ۲۵۰ نفر از آن‌ها را به خانه‌های امن منتقل کرد. در چهار سال اخیر، صدها مرد همجنس‌گرا در چچن، که در مرز جنوبی روسیه قرار دارد و اکثریت جمعیتش مسلمان‌اند، قربانی آزار و شکنجه بوده‌اند و دست‌کم دو نفر کشته و شماری ناپدید شده‌اند.

فعالیت‌ شبکه دگرباشان روسیه در مستند «به چچن خوش آمدید Welcome to Chechnya» اثر دیوید فرنس نیز به تصویر کشیده شده که برنده جایزه‌های متعدد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیلیا غفوروایا، سخنگوی شبکه دگرباشان روسیه، گفت این اقدام دولت خطرهای «قابل‌ملاحظه‌ای» را که کنشگران و سازمان‌های فعال در این شبکه با آن مواجه‌اند، دو چندان خواهد کرد. او در ادامه تاکید کرد اما این سازمان به ارائه خدمات اضطراری ادامه خواهد داد.

غفوروایا در ادامه افزود: «همیشه می‌دانستیم که حقوق دگرباشان ــ یا هر انسانی‌ــ اولویت مسئولان ما نیست.»

گفته می‌شود که بودجه شبکه دگرباشان روسیه را سازمان اسفرا (Sfera) تامین می‌کند که خود نیز در سال ۲۰۱۶ در فهرست عوامل بیگانه قرار گرفت. اما شبکه دگرباشان روسیه با رد این مسئله، می‌گوید فعالیتش سیاسی نیست که مشمول قانون عوامل و سازمان‌های بیگانه شود و در نظر دارد درخواست تجدید نظر کند.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این اقدام دادگستری روسیه، آن را «شرم‌آور» خواند و خواستار پایان «انتقام‌جویی از مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های جامعه مدنی» شد.

دولت روسیه افراد و سازمان‌هایی را در این فهرست قرار می‌دهد که معتقد است بودجه خارجی دریافت می‌کنند و فعالیت سیاسی دارند که البته روزنامه‌نگارانی را نیز که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند شامل می‌شود. افراد و سازمان‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند باید تحت این عنوان ثبت رسمی شوند و روی محتوایی که تولید می‌کنند برچسب بزنند که عامل و نهاد بیگانه‌اند، در غیر این‌صورت با جریمه نقدی و تا پنج سال زندان مواجه خواهند شد.

اما ماجرا به روند اداری و جریمه مالی ختم نمی‌شود، برچسب «عامل بیگانه» سبب شده است سفارش آگهی به شماری از منابع رسانه‌ای مستقلی که در این فهرست آمده‌اند کمتر شود و در نتیجه کاهش درآمد، تعطیل شده‌اند.

البته در فهرست اخیر دادگستری، این سازمان مردم‌نهاد تنها نام شاخصی نبود که منتشر شد و نام ایوان پاولوف، وکیل پرونده‌های سیاسی که در سپتامبر از روسیه گریخت، نیز به چشم می‌خورد. پاولوف عنوان «عامل بیگانه» را «لقب افتخاری کشور برای خدمت به آزادی بیان و اطلاعات» توصیف کرد.

در ماه‌های اخیر، شماری از روزنامه‌نگاران، رسانه‌های مستقل روسیه و رسانه‌های خارجی مانند رادیو اروپای آزاد در این فهرست قرار گرفته‌اند، اقدامی که نگرانی و انتقاد سازمان‌ عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز را برانگیخته است.