وزیر بهداشت: هزینه درمان بیماری کرونا از جیب مردم پرداخت می‌شود

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره شیوع سویه دلتاپلاس در کشورهای همسایه هشدار داد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۵۶ میلیون نفر دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند‌ـ AFP

در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۱۸ آبان، بیش از ۸۰۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند و ۱۱۲ نفر نیز جان باختند. در حال حاضر، نزدیک به ۴۰۰۰ بیمار بدحال در بخش‌ مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۳۳ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار دارند. ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۰ شهر هم در وضعیت زردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۵۶ میلیون نفر دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و تعداد افرادی که دوز دوم را هم زده‌اند، نزدیک به ۴۰ میلیون نفر است. درعین‌ حال، ۲۳ درصد از مردم ایران هنوز واکسنی تزریق نکرده‌اند.

نگرانی‌ها و هشدارها درباره شکل‌گیری موج ششم کرونا که از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، با افزایش تعداد مبتلایان و شهرهای قرمز بیشتر شده است. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از افزایش ۳۵ درصدی مبتلایان در کشورهای دیگر خبر داده و گفته است: «در حال حاضر، سویه جهش‌یافته دلتاپلاس در کشورهای همسایه مثل روسیه مشاهده شده است که باید در این زمینه هوشیار باشیم و از مرزها به‌خوبی حفاظت کنیم تا از ورود آن به کشور جلوگیری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز که پیش‌تر مدعی شده بود به‌زودی پایان کرونا در ایران را جشن خواهیم گرفت، حرف خود را پس گرفت و با هشدار درباره موج ششم کرونا اظهار داشت که فعلا نمی‌توانیم تمام شدن کرونا در ایران را جشن بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا او با اشاره به هزینه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی برای هر بیمار بستری مبتلا به کرونا، گفت قرار بود حدود ۲۵ درصد هزینه‌های درمان کرونا از جیب مردم پرداخت شود اما حالا مردم ۴۵ درصد هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند. پیش‌تر ایرج حریرچی نیز گفته بود که بیماری کرونا حدود یک میلیون نفر از جمعیت ایران را زیرخط فقر برده است.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

با وجود هشدارهای جامعه پزشکی درباره احتمال بروز موج ششم کرونا، وزارت آموزش‌و‌پرورش، با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، برای بازگشایی مدارس اقدام کرده است. بهرام عین‌اللهی در سخنان اخیرش در جمع خبرنگاران از این اقدام دفاع کرد و گفت: «در دوران کرونا، بزرگ‌ترین صدمه را در آموزش دیدیم. آینده مملکت به بازگشایی دانشگاه‌‌ها و کلاس‌‌های حضوری بستگی دارد. بنابراین بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد، باید انجام شود.» او از رسانه‌ها نیز خواست که در امر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با دولت همکاری کنند.

ادعای گرفتاری مسکو

نخستین کشوری که با جمهوری اسلامی ایران قرارداد فروش واکسن امضا کرد، روسیه بود. این کشور متعهد شد که در روندی ۹ ماهه از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا پایان آذر، ۶۰ میلیون دوز واکسن به ایران ارسال کند. با وجود این، تاکنون تنها حدود دو میلیون دوز واکسن از این کشور به ایران وارد شده است. وزیر بهداشت در نشست خبری با رسانه‌ها در این زمینه گفت: «الان روسیه گرفتار است و فقط به ۳۵ درصد مردم خود واکسن زده است.» او ادامه داد: «با حجم واردات واکسن که در کشور داریم، مشکلی فعلا نداریم و اسپوتنیک سابقه خوبی در تعهدات خود نداشت. هفته گذشته، حدود یک میلیون دوز وارد شده است ولی فعلا به آن نیازی نداریم.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰، به پشتوانه تولید داخلی و واردات واکسن از روسیه و چین، روند واکسیناسیون عمومی را به تعویق انداخت و در نتیجه این اقدام، تعداد زیادی از شهروندان ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. پیش‌تر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفته بود که ایران با تکیه بر واکسن روسی به واکسن‌های معتبر دنیا دست رد زد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون تزریق دوز سوم واکسن برای کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال آغاز شده است. کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نیز می‌توانند برای تزریق دوز سوم واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.