تخریب دوباره خط لوله آب یزد در شرق اصفهان

سکوت مقام‌های استان یزد تردیدهایی را درباره دستور سانسور اخبار آب به وجود آورده است

بحران کمبود آب اختلاف میان برخی استان‌های کشور را به دنبال داشته است- عکس از خبرگزاری تسنیم

شامگاه چهارشنبه ۱۲ آبان، برای چندمین‌بار در سال جاری، خط لوله انتقال آب استان اصفهان به استان یزد، توسط برخی افراد آسیب‌ دید و حوضچه انتقال آب تخریب شد. به دنبال این اقدام آب شرب شهروندان استان یزد قطع شد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده بود که به دنبال بالا گرفتن تنش‌های آبی در کشور احتمال ایجاد «اختلاف میان استان‌ها» و «تنش‌های اجتماعی و امنیتی» وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از رسانه‌های غیررسمی استان اصفهان و شبکه‌های مجازی خبر داد که تخریب خط لوله انتقال آب استان اصفهان به استان یزد توسط برخی افراد ناشناس انجام شده است. بر اساس این گزارش در نیمه‌شب چهارشنبه، در منطقه شرق اصفهان چندین تیر برق مربوط به خط لوله و پمپاژ آب نیز تخریب شده‌اند.

چهارمین بار است که این اتفاق در دو هفته اخیر برای خط لوله آب استان اصفهان می‌‌افتد و منجر به قطع آب آشامیدنی مردم یزد می‌شود. این در حالی است که شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز برخلاف همیشه که اخبار تخریب خط لوله آب را رسانه‌ای می‌کرد، در دو هفته جاری نسبت به این موضوع سکوت کرده است. این موضوع تردیدهایی را درباره «دستور سانسور اخبار آب» به وجود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهران فاطمی، استاندار یزد نیز صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان بدون اشاره به جزییات گفت: «نیمه‌شب گذشته به چندین تیر برق پمپاژ آب تعرض و در نتیجه آب انتقالی یزد برای چهارمین بار در دو هفته اخیر قطع شد.»

علی صالحی، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد هم در پاسخ به رسانه‌ها تنها این موضوع را تایید کرد و بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «با تلاش همکاران آب منطقه‌ای و همراهی دستگاه‌های امدادی و نهادهای مرتبط مشکل رفع شد و پمپاژ جریان آب مجددا از سر گرفته شد.»

بحران کمبود آب اختلاف میان برخی استان‌های کشور را به دنبال داشته است. کارشناسان محیط‌زیست بارها هشدار داده‌اند که در صورت ادامه یافتن بحران آب در کشور و خسارت‌های ناشی از آن احتمال دارد که اختلاف‌های قومی و بین‌استانی در کشور بر سر سهم‌خواهی از منابع آب بالا بگیرد.

تیرماه امسال وقتی خط لوله انتقال آب اصفهان به یزد تخریب شد، مقام‌های استانی یزد اعلام کردند که تخریب‌کنندگان تاسیسات آب انتقالی، برخی از معترضان به بحران کمبود آب در استان اصفهان بوده‌اند. هم‌زمان با این اتفاق کشاورزان اصفهانی در مقابل استانداری در اعتراض به بحران آب تجمع کرده بودند.

زمستان سال گذشته نیز سعید محمد، رئیس وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گفته بود که اختلاف میان استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد بر سر منابع آبی، موجب توقف برخی پروژه‌های این قرارگاه شده است.

کارشناسان می‌گویند علاوه بر کم‌بارشی و خشک‌سالی که عامل مهمی در بحران کمبود آب در کشور به شمار می‌رود، نبود مدیریت جامع، منسجم و کارآمد در استفاده بهینه از منابع آبی نیز به بحران موجود دامن زده‌ و باعث شده است که مردم روبه‌روی هم قرار بگیرند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که به‌تازگی منتشر شد، اعلام کرد که تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی در ایران افزایش یافته و به ۲۸۲ شهر رسیده است. بر اساس این گزارش ۱۰۱ شهر نیز در وضعیت قرمز ازنظر منابع آبی قرار دارند. این مرکز در گزارش خود با تاکید بر اینکه شهروندان، برای تامین آب شرب خود در سال ۱۴۰۰ دچار مشکل خواهند شد، درباره «تهدید‌های امنیتی» ناشی از کمبود آب هشدار داد و «خطر تنش‌های اجتماعی و امنیتی» در داخل کشور را از پیامدهای احتمالی مرتبط با بحران تأمین آب شرب دانست. احتمال ایجاد اختلاف‌های استانی از دیگر مواردی‌ است که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به آن‌ها اشاره شده است.