محتوای جدید کتاب‌های درسی؛ «استکبارستیزی» و «شناسایی اسناد لانه جاسوسی»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید هدف از این اقدام آشنایی دانش‌آموزان با «خباثث استکبار جهانی» است

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش- عکس از فرارو

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ورود درس «استکبارستیزی» و «شناسایی اسناد لانه جاسوسی» به کتاب‌های درسی مدارس خبر داد. به گفته علیرضا کاظمی هدف از این اقدام آشنایی دانش‌آموزان با «خباثث استکبار جهانی» است. 

این نخستین بار نیست که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان با محتوای سیاسی تدوین می‌شود. تابستان سال ۱۳۹۸ وقتی که نام بزرگان ادبیات فارسی از برخی کتاب‌های درسی حذف شد، حسین قاسم‌پورمقدم، مدیر تألیف کتب درسی، به صراحت گفت: «جایی قرار بود از شهید حججی نام ببریم و این بر حافظ و سعدی اولویت داشت.» هم‌زمان با سال تحصیلی ۱۳۹۹ نیز کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی با درس‌هایی درباره قاسم سلیمانی منتشر شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وزارت آموزش و پرورش در ایران نهادی سیاسی است که بر اساس اهداف و ماموریت‌های ترسیم شده در «سند تحول بنیادین» عمل می‌کند. این سند در سال ۱۳۹۰ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در همان زمان حمیدرضا حاجی‌بابای وزیر وقت آموزش و پرورش اذعان کرد که تدوین و تصویب آن از مطالبات رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است. او «ولایتمداری»، «تقویت روحیه ظلم‌ستیزی»، «ایستادگی در برابر تهاجم بیگانگان» و «الهام از آموزه‌های دینی» را نیز به‌عنوان اهداف اصلی این سند خواند. 
حدود ۹ سال پس از این موضوع محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی نیز با  تاکید بر اینکه مبنای حرکت وزارت آموزش و پرورش در ایران، سند تحول بنیادین است، گفت: «هدف آموزش و پرورش، تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی است.» 
حالا نیز علیرضا کاظمی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تلویزیون حکومتی ایران گفته است: «درس استکبارستیزی و شناسایی اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی وارد می‌شود تا دانش آموزان با خباثت استکبار جهانی و نقشه‌هایی که برای ملت ایران می‌کشیدند، آشنا شوند.» 
اظهارنظر مشابه سه وزیر در سه دولت که مدعی‌اند از نظر رویکرد با هم تفاوت دارند، نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی که وظیفه آموزش کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد، نه در اختیار دولت‌ها که بر اساس سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و زیر نظر علی خامنه‌ای هدایت می‌شود. 
حکومت ایران در حالی برای تربیت دانش‌آموزان بر اساس اهداف و سیاست‌های خود برنامه‌ریزی و اقدام کرده است که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای عضو را متعهد کرده است از هرگونه بهره‌برداری سیاسی و مذهبی از کودکان اجتناب کنند. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ این کنوانسیون جهانی را امضا کرد ولی با این حال از کودکان برای پیشبرد منافع سیاسی خود استفاده می‌کند. 
غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بارها در گفته‌های خود تاکید کرده است که این سازمان برای «تربیت هشت میلیون نوجوان انقلابی» برنامه‌ریزی کرده است. او نیز تایید کرده بود که تربیت «هشت میلیون جوان انقلابی، مطالبه رهبر جمهوری اسلامی» است.