پاپ از رهبران کشورها خواست «اقدامات اقلیمی رادیکال» انجام دهند

«رهبران شرکت‌کننده در اجلاس کوپ ۲۶ باید امید واقعی را به نسل‌های آینده ارائه دهند»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان - ALESSANDRO DI MEO / AFP

پاپ  فرانسیس در پیام ضبط‌شده‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس «کوپ ۲۶»، خواستار «بازنگری در مورد آینده جهان» شد.

به گزارش گاردین، پاپ فرانسیس در پیامی ویژه که برای رادیو بی‌بی‌سی ضبط‌ شده بود، از رهبران جهان خواست که در اجلاس جهانی محیط‌زیست هفته آینده «تصمیمات رادیکال» اتخاذ کنند. او گفت: «رهبران شرکت‌کننده در اجلاس «کوپ ۲۶» باید امید واقعی را به نسل‌های آینده ارائه دهند.»

او در این پیام پنج‌دقیقه‌ای به زبان ایتالیایی که البته به زبان انگلیسی پخش شد، گفت: «تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب‌پذیری عمیق ما را آشکار کرده و تردیدها و نگرانی‌های زیادی را در مورد سیستم‌های اقتصادی و نحوه سازمان‌دهی جوامع ایجاد کرده است. اکنون احساس امنیت را از دست داده‌ایم و احساس ناتوانی می‌کنیم. احساس می‌شود کنترل زندگی را از دست داده‌ایم و خودمان را ضعیف و حتی ترسو می‌بینیم.»

پاپ در این پیام به بحران‌های متوالی مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، محیط‌زیست، منابع غذایی و اقتصاد که آن‌ها را به هم مرتبط دانست و می‌تواند پیوندهای جامعه را از هم بپاشد اشاره کرد. او همچنین تاکید کرد: «چنین بحرانی مستلزم بازاندیشی درباره آینده جهان یعنی خانه مشترک‌مان است. ما نیازمند تدوین برنامه‌ و اجرای سریع آن برای مقابله با این موضوع هستیم. چنین چالش‌هایی ما را ملزم به تصمیم‌گیری‌های بنیادین می‌کند که لزوما آسان نیست اما باید به چشم فرصت به آن‌ها نگاه کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه پیام‌ش خطاب به تصمیم‌گیرندگان سیاسی در اجلاس «کوپ ۲۶» گفت: «از آن‌ها درخواست می‌شود پاسخ‌های مؤثری به بحران زیست‌محیطی کنونی ارائه دهند و از این طریق امیدی ملموس به نسل‌های آینده ارائه کنند. هرکدام از ما در هر کجا که باشیم، می‌توانیم نقش مهمی درباره تهدیدهای بی‌سابقه تغییرات آب‌وهوایی ایفا کنیم.» 

گفتنی است که اجلاس «کوپ ۲۶» از ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ به مدت ۱۲ روز در بریتانیا برگزار می‌شود و فعالان محیط‌زیست انتظار دارند این اجلاس نتایج مثبتی در جهت مقابله کشورها با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. برگزارکنندگان این اجلاس امیدوارند که اهداف توافقنامه پاریس و چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد را پیگیری کرده و گام‌های مهمی در این زمینه بردارند. این اهداف شامل دستیابی به تولید صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ و حفظ دمای جهانی تا زیر دو درجه است. در این اجلاس، علاوه بر رهبران کشورها، فعالان معروف محیط‌زیست ازجمله گرتا تونبرگ و همچنین رهبران تجاری و دولتی حضور خواهند داشت.

اواخر روز گذشته، هفتم آبان، پاپ میزبان جو بایدن در واتیکان بود و گفته می‌شد قرار است در مورد وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی گفتگو کنند. امروز نیز رهبران اقتصادهای پیشروی جهان در اجلاس «گروه ۲۰» ملاقات خواهند کرد. این اجلاس که در رم برگزار می‌شود، همه‌گیری کووید، تغییرات آب و هوایی، بحران جهانی انرژی و سایر چالش‌های بزرگ را به بحث می‌گذارد. در پیش‌نویس بیانیه گروه ۲۰ آمده که این رهبران کشورها متعهد خواهند شد برای رسیدن به هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد گام‌های فوری بردارند.

بیشتر از جهان