تاکید عربستان سعودی و یونان بر گسترش همکاری‌های دو جانبه

ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر یونان با تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک موافقت کردند

نخست‌وزیر یونان و ولیعهدعربستان سعودی، سال ۲۰۲۰ نیز در ریاض با یکدیگر دیدار کرده بودند- 

BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

عربستان سعودی و یونان، در پایان سفر دو روزه کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به ریاض، با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن تاکید بر گسترش مناسبات خود، بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و افراطگرایی تاکید کردند.

در این بیانیه که شامگاه سه‌شنبه، ۲۶ اکتبر، منتشر شد تاکید شده است که «پدیده خطرناک افراط‌گرایی و تروریسم هیچ ارتباطی با هیچ نژاد، مذهب و کشوری ندارد و دو کشور بر سر تقویت همکا‌ری برای مبارزه با جنایت و تروریسم بین‌المللی با هم توافق دارند.»

دو کشور در این بیانیه، حملات تروریستی شورشیان حوثی به تاسیسات غیرنظامی و زیربنایی عربستان سعودی را محکوم کردند.

در این بیانیه همچنین بر «حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی جامع برای بحران یمن بر اساس سه مرجع ارائه شده در طرح خلیج‌فارس و سازوکار اجرایی آن، نتایج گفتگوی جامع ملی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، از جمله قطعنامه ۲۲۱۶» تاکید شده است.

نخست‌وزیر یونان در جریان سفر رسمی خود، در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور را بررسی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این دیدار، دو طرف در زمینه همکاری‌های دفاعی و امنیتی، توافق کردند که برای ارتقای سطح، آمادگی و مهارت نیروهای نظامی خود از طریق رزمایش‌های نظامی مشترک، هماهنگی، همکاری و تبادل تخصص نظامی برای تحقق امنیت دو کشور تلاش کنند.

ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر یونان در دیدار خود همچنین برای تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توافق کردند.

در این دیدار همچنین راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور بررسی شد.

عربستان سعودی همچنین از همکاری بخش خصوصی دو کشور در حوزه آب آشامیدنی، شیرین کردن آب دریا، احداث خطوط انتقال آب، ساخت سد و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، و نیز در حوزه‌ کشاورزی و صنایع دارویی و نظامی استفبال کرد.

دو کشور همچنین با اشاره به تنوع فرهنگ باستانی خود و نقشی که در فرهنگ، هنر و تمدن جهان ایفا کرده‌اند، خواستار گسترش همکاری‌های فرهنگی به ویژه در زمینه گردشگری شدند.

نخست‌وزیر یونان که برای شرکت در اجلاس سران ابتکار خاورمیانه سبز به عربستان رفته بود، از نقش مثبت این اجلاس برای دستیابی به ثبات و تعادل زیست‌محیطی و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی که رفاه را برای مردم منطقه به ارمغان می‌آورد، قدردانی کرد.

بیشتر از جهان