حدود ۲۶ میلیون ایرانی در سال ۹۹ در «فقر مطلق» زندگی کردند

بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، هزینه‌ خانوارهای ایرانی ۲۲ برابر شده است

اقتصاد ایران سال‌ها است که با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو است-HENGHAMEH FAHIMI / AFP

معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرده است که تا سال ۱۳۹۹، حدود ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کردند.

بر پایه این گزارش، از آنجا که خط فقر در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسید، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به شیوع گسترده همه‌گیری کرونا در ایران و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تا پایان این سال، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند، از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بر این اساس، اگر میانگین ۳.۲۴ که در گزارش وزارت کار اعلام شده، برای هر بعد خانوار در نظر گرفته شود، برآورد می‌شود که حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اقتصاد ایران سال‌ها است که با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو است و مسئولان ایران تحریم‌ها را عامل اصلی آن معرفی می‌کنند؛ در حالی که بسیاری حتی در داخل ایران، معتقدند که نقش سوءمدیریت‌ها و فساد از تحریم‌ها بیشتر بوده است.

آماری که کمیته امداد اخیرا منتشر کرده است، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، هزینه‌ خانوارهای ایرانی ۲۲ برابر شده است. همچنین با رسیدن نرخ تورم به‌عنوان عامل فزاینده فقر به ۴۱ درصد، سرعت متوسط سالیانه خط فقر ۲۰ درصد بوده است.