نماینده مجلس: نساختن زندان در حاشیه شهرها از بی‌عرضگی مسئولان است 

حسن نوروزی فیلم‌های زندان اوین را اشتباه استراتژیک در جابه‌جایی زندانیان خواند 

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، که پیش‌تر گفته بود فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین، «فیلم‌سازی صهیونیست‌هاست»، در اظهارنظری جدید مدعی شد: «در ایران روتینی مبنی بر شکنجه زندانی وجود ندارد.» او ادعا کرد که فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابه‌جایی زندانیان بوده است. 

تابستان امسال (۱۴۰۰) پس از اینکه یک گروه هکر به نام «عدالت علی» صحنه‌های ضبط شده‌ای از زندان‌ اوین منتشر کرد، حقایقی درباره وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران و نحوه برخورد با زندانیان آشکار شد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع رویکردهای متفاوتی داشتند. در حالی که برخی مثل حسن نوروزی این موضوع را انکار کردند، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از بازدید از زندان اوین اذعان کردند که تخلف در زندان اوین «محرز» بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، همچنان بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کند. او درباره صحنه‌ای که در آن چند زندانبان در حضور یک فرد معمم، یک زندانی را بر روی زمین می‌کشند، گفت: «من با روحانی‌ای که در فیلم در محل کشیدن یک زندانی روی زمین حضور دارد صحبت کردم و اطلاعات این اتفاق را گرفتم. طرف معتاد بود و خود را به حالت غش انداخته بود و راه نمی‌رفت. در نتیجه سربازها او را روی زمین کشیدند. سرباز هم که پسر پیغمبر نیست.» 

نوروزی که پیش‌تر گفته بود شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، در اظهارنظر جدید خود نیز مدعی شد: «این مسائل بر اثر یک اشتباه رخ داد که زندانیان زندان اوین را به زندان تیپ پنج بردند و زندانیان عمومی را به اوین منتقل کردند.» 

یکی از موارد مطرح در برنامه ششم توسعه این است که زندان‌ها به حاشیه کلان‌شهرها منتقل شود تا وسعت بیشتری داشته باشند. آن‌طور که حسن نوروزی گفته است، صحنه مربوط به روی زمین کشیدن زندانی، مربوط به جابه‌جایی زندانیان تیپ پنج و بند عمومی بوده است. نوروزی مدعی است که این جابه‌جایی در اثر اجرا نشدن برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده است. 

او با انتقاد از قوه قضاییه گفت: «در برنامه ششم توسعه می‌گوییم زندان‌ها را از داخل شهرها بیرون بکشید؛ به منابع طبیعی حکم کردیم زمین رایگان در اختیار سازمان زندان‌ها قرار دهید. اما باز هم قوه قضاییه به وظیفه خود در انتقال زندان‌ها عمل نمی‌کند.» این نماینده مجلس، ساخته نشدن زندان در حاشیه شهرها را از «بی‌عرضگی» مسئولان دانست و از رؤسای زندان‌ها خواست که اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، استعفا کنند.

او در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین اضافه کرد: «زندان باید به بیرون شهر منتقل شود تا فضای کافی برای احداث دانشگاه و کارگاه در داخل زندان باشد و زندانی بتواند در زندان مشغول کار و درس خواندن شود. کار کند و در زندان هزینه زن و بچه‌اش را که بیرون از زندان هستند بدهد.»

به گفته حسن نوروزی، در شرایط فعلی در اوین و فشافویه هیچ‌کدام از این امکانات وجود ندارد. نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه جمعیت زندانیان باید به ۲۰هزار نفر کاهش یابد، نیز گفت: «قضات باید مجازات جایگزین تعیین کنند و به‌راحتی مجازات حبس ندهند، اگر هم دادند با دستبند و پابند فرد را آزاد کنند.»