ایران گام سوم را برمی‌دارد

روحانی: گام بعدی در ظاهر تکان‌دهنده نیست، اما باطن قوی دارد

ایرنا

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه توافق با اروپا ظرف امروز و فردا بعید است، گفت ایران گام سوم را بر می‌دارد و جزئیات آن را امروز یا فردا اعلام می‌کند.

روحانی روز چهارشنبه گفت:مذاکرات رو به جلو است اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم. به گزارش ایرنا،‌ روحانی در تشریح روند مذاکرات با اروپا گفت: اختلافات کاهش یافته،‌برای مثال اگر در گذشته در ۲۰ مورد اختلاف داشتیم،‌اکنون در سه مساله است.

به طور همزمان عباس موسوی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد به زودی جزئیات گام سوم منتشر می‌شود.

از سوی دیگر پرس تی‌وی به نقل از منابع خود گزارش داده که فرانسه نتوانسته موافقت آمریکا را برای اختصاص یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران به دست آورد. قبل از پرس تی‌وی و اظهارات مقامات تهران، خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود که ایران گام سوم را برمی‌دارد.

به گزارش ایرنا روحانی در جلسه روز چهارشنبه از تعیین یک چارچوب ۵ ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.

او با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: «ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء الله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می گیرد. یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد».

 رئیس جمهور ایران با بیان اینکه در عین حال ۲ ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود:« ضمن  این که گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که مهمترین خواسته ایران این است که بتواند نفت بفروشد و پول آن را نیز دریافت کند. اما طرح فرانسه برای در نظر گرفتن خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری خرید نفت از ایران به موافقت واشینگتن نیاز دارد. آمریکا نخست باید معافیت از تحریم‌های نفتی را بازگرداند تا مشتریان نفتی ایران بتوانند بدون نگرانی از مجازات‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را از سر بگیرند. مقامات واشینگتن هنوز موافقت یا مخالفت رسمی خود را با طرح فرانسه اعلام نکرده‌اند. 

بیشتر از