وزیر خارجه امارات به اسرائیل سفر می‌کند

عبدالله بن زاید آل نهیان می‌گوید،لاپید از او برای سفر به اسرائیل دعوت کرده است

وزرای خارجه امارات (سمت چپ) و اسرائیل در واشینگتن-عکس از @yairlapid

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به زودی به اسرائیل سفر می‌کند. او در کنفرانس خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و آمریکایی خود گفت که کشورش از رشد روابط دوجانبه با اسرائیل تحت تاثیر قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی می‌گوید یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل که او را «دوست و همکار» خواند از او دعوت کرده به این کشور سفر کند. لاپید خود اوایل تیرماه امسال به امارات سفر کرد و در مراسم افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی حضور داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین سفر وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به اسرائیل است که در ادامه روند عادی‌سازی و توسعه روابط بین امارات و اسرائیل انجام می‌شود.

این دو کشور مهرماه سال گذشته با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ «پیمان ابراهیم» را برای بهبود روابط به امضاء رساندند. بحرین، سودان و مراکش نیز از این الگو پیروی کردند.

امارات متحده عربی نخستین کشوری بود که پس از سال‌ها که تنها مصر و اردن با اسرائیل رابطه داشتند، با این کشور رابطه دیپلماتیک برقرار کرد. توافقی که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند نگرانی‌های مشترک از تهدید‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران آن را شتاب بخشید.

اکنون سفارتخانه‌های اسرائیل و امارات متحده عربی افتتاح در دو کشور افتتاح شده و سفرا کار خود را آغاز کرده‌اند. همچنین روابط دو کشور در زمینه‌های متعددی، از سیاست و اقتصاد تا فرهنگ و گردشگری و تبادل علمی توسعه یافته است.

پیمان ابراهیم از معدود دستاوردهای دولت ترامپ است که دولت بایدن نتوانسته منافع آن در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه را نادیده بگیرد و نه تنها آن را از بین نبرده، بلکه از آن حمایت می‌کند.

روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا میزبان همتایان خود از امارات متحده عربی و اسرائیل بود تا در نخستین سالگرد «پیمان ابراهیم» حمایت دولت بایدن از این پیمان را نشان دهد.

آمریکا امیدوار است که پیمان ابراهیم زمینه را برای حل مساله فلسطین هموار کند.

در حال حاضر کارگروه‌هایی سه‌جانبه بین اسرائیل، آمریکا و امارات متحده عربی شکل گرفته تا جنبه‌های مختلف پیمان ابراهیم را توسعه دهند.

بیشتر از جهان