جک ما، میلیاردر موسس علی‌بابا در هنگ‌کنگ آفتابی شد

این میلیاردر در مستعمره پیشین بریتانیا دست‌کم یک ملک لوکس دارد که چندین کار تجاری‌ را در آن انجام داده است

جک ما، میلیاردر چینی و بنیانگذار شرکت علی‌بابا - Fabrice COFFRINI / AFP

گفته می‌شود جک ما، میلیاردر چینی، که از زمان نظارت سختگیرانه دولت چین بر تجارتش کمتر او را در انظار دیده‌اند، اخیرا در هنگ‌کنگ دیده شده است.

رویترز از قول دو منبع گمنام گزارش کرد که یکی از بنیان‌گذاران گروه علی‌بابا در حال حاضر در هنگ‌کنگ به سر می‌برد. این منابع گفته‌اند که آقای ما هفته گذشته دست‌کم با «چند تن» از شرکای تجاری شام خورده است.

اوایل این ماه، روزنامه استاندارد هنگ‌کنگ هم چنین گزارشی را منتشر کرده بود. این روزنامه قید کرده بود که آقای ما روز اول اکتبر در شهر بوده است.

این میلیاردر در مستعمره پیشین بریتانیا دست‌کم یک ملک لوکس دارد که چندین کار تجاری‌ را در آن انجام داده است. با این حال، بنا به گفته یکی از این دو منبعی که در آژانس خبری درج شده است، سفر به هنگ‌کنگ اولین سفر او از اکتبر سال پیش محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این غول تجاری مدت زیادی خود را از انظار مخفی کرده بود و از زمانی که از سیاست‌های زورگویانه چین انتقاد کرد و دولت پکن بر امپراتوری او دست گذاشت، فقط چند بار در چین آفتابی شد.

اکتبر گذشته، آقای ما در جمع مردم شانگهای و با حضور برخی مقام‌های بلندپایه که در سازمان‌های مورد انتقاد او عضو بودند، تغییر در نظام مالی چین را خواستار شد.

از آن زمان، دولت پکن بارها شرکت او را تحت بازجویی و فشار قرار داده است، از جمله جریمه ۲.۷۵ میلیارد دلاری برای نقض حق انحصاری در ماه آوریل.

در نوامبر سال گذشته، مقام‌های چین عرضه اولیه سهام عام (IPO) عظیم را که زیرنظر گروه انت (Ant Group) ما بود، درست پیش از آغاز به کار تجاری به حال تعلیق درآوردند. بعدها این شرکت یک برنامه بازخرید سهام را هم به بعد موکول کرد.

از آن زمان با اینکه آقای ما درصدد بهبود روابط با مقام‌های پکن بود، زیر ذره‌بین قرار گرفت. او تاکنون فقط در سه جا ظاهر شده است؛ یک بار در ژانویه در حال سخنرانی برای معلمان، بار دیگر در ماه مه در مراسم سالیانه روز علی (Ali Day) و آخرین بار در ماه سپتامبر در بازدید از چندین گلخانه کشاورزی در شرق استان ژجیانگ که مقر شرکتش است.

از طرف دیگر، علی بابا چند سرمایه‌گذاری کرده است تا روابط بهتری با چین برقرار کند؛ از جمله سرمایه‌گذاری در فیلم‌های وطنی و حمایت از «طرح ابتکاری» رئیس‌جمهور شی جینپینگ برای کاهش اختلاف ثروت.

© The Independent

بیشتر از جهان