درخواست از پلیس اسکاتلند: ابراهیم رئیسی را دستگیر کنید

ابراهیم رئیسی به دلایل گوناگون از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم شده است

ابراهیم رئیسی - عکس از وبسایت وزارت خارجه

فعالان حقوق بشر و بستگان قربانیان اعدام‌های ایران، با ارسال یک درخواست رسمی به پلیس اسکاتلند، خواهان دستگیری ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به جرم جنایت علیه بشریت شدند. گزارش‌ها از تهران نشان می‌دهد که رئیسی قصد دارد در کنفرانس اقلیمی گلاسکو شرکت کند. همچنین، گفته می‌شود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، هم در این نشست شرکت می‌کنند.

روزنامه تایمز نیز دیروز گزارش داده بود که استران استیونسون، نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا، به‌طور رسمی از پلیس اسکاتلند خواسته است که در صورت سفر ابراهیم رئیسی به گلاسکو، او را به اتهام «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» دستگیر کند.

آقای استیونسون گفته که این درخواست را پنج نفر از اعضای خانواده زندانیان سابق که تحت شکنجه بوده و اعدام شده‌اند، مطرح و او آن را به طور رسمی به پلیس ارائه کرده است.

پیش از این و در زمان برگزاری نشست سالانه ملل هم موضوع امکان سفر رئیسی به نیویورک مطرح شده بود. در آن زمان شماری از نهادهای مدنی و سازمان‌های حقوق بشری با استناد به سوابق ابراهیم رئیسی، و عضویت او در هیئت مرگ در اعدام‌های تابستان ۶۷، خواستار جلوگیری از ورود او به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی، بازداشت و محکومیت او شده‌ بودند. 

در حالی که جمهوری اسلامی به موفقیت در مذاکرات وین نیازمند است و مسائل اقتصادی ایران نیز با نتیجه آن مذاکرات پیوند خورده، نام ابراهیم رئیسی، که پیروز انتخابات تحریم شده ریاست‌جمهوری در ایران معرفی شد، در فهرستی از تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. موضوعی که برای رئیس‌جمهوری یک کشور در مذاکرات بین‌المللی و دیدار با سران سایر کشورها، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی به دلایل گوناگون از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم شده است.

او که سابقه حضور در کمیته چهار نفره اعدام‌های سال ۶۷ را دارد، در کشتار آبان ۹۸ نیز عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی بود که تصمیم افزایش قیمت و بعد سرکوب را صادر کرد.

فارغ از اینها ابراهیم رئیسی طی چهار دهه گذشته، همواره در قوه قضائیه ایران فعال بوده و در نهایت نیز به ریاست این قوه رسید. این موضوع نیز مزید بر علت شده تا شرایط برای ابراهیم رئیسی سخت شود. قوه قضائیه ایران به دلیل صدور احکام متعدد و اعدام‌های زیاد، بارها مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و حتی سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

در همین راستا، در ماه مارس سال ۲۰۱۱ ، ابراهیم رئیسی همراه با ۷۹ مقام دیگر جمهوری اسلامی، به دلایل حقوق بشری توسط اتحادیه اروپا تحریم شد.

همچنین، در آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا، ۹ نفر از چهره‌های مطرح جمهوری اسلامی را که در سرکوب خونین اعتراضات آبان نقش داشتند را تحریم کرد که در میان آن‌ها نام سید ابراهیم رئیسی به چشم می‌خورد.

در رابطه با امکان سفر رئیسی به خارج، امید نوری پور، سخنگوی کمیته خارجی حزب سبزهای آلمان در گفتگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «سفر به سازمان ملل شرایط ویژه‌ای دارد. اما رئیسی نمی‌تواند به اروپا و ایالات متحده سفر کند.»