مایک پنس رسانه‌ها را به نادیده‌انگاری ضعف‌های بایدن متهم کرد

«رسانه می‌خواهد با تمرکز بر یک روز در ماه ژانویه، توجه‌ها را از برنامه شکست‌خورده دولت بایدن منحرف کند»

مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا-ATTILA KISBENEDEK / AFP

مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، به گزار‌ش‌ها مبنی بر اینکه کمیته منتخب مجلس نمایندگان اقدام‌های او در روزهای منتهی به تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن را بررسی خواهد کرد، واکنش نشان داد. کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره تحقیق می‌کند.

آقای پنس در شبکه خبری فاکس‌نیوز حضور پیدا کرد، که سال‌هاست محل مصاحبه‌های دوستانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، و برخی چهره‌های دولتش بوده است، و از رسانه‌‌های سیاسی جریان اصلی آمریکا به‌دلیل تمرکز بی‌اندازه روی این شورش مرگبار انتقاد کرد، شورشی که در جریان آن حامیان ترامپ سعی کردند مانع اقدام کنگره در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شوند. 

آقای پنس روز دوشنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر) در مصاحبه با شان هنیتی در شبکه فاکس‌نیوز، گفت: «می‌دانم رسانه می‌خواهد با تمرکز بر یک روز در ماه ژانویه، توجه‌ها را از برنامه شکست‌خورده دولت بایدن منحرف کند.»

او در توضیح گفت تمرکز بر شورش ساختمان کنگره با هدف «تحقیر شخصیت و نیت ۷۴ میلیون آمریکایی است که معتقد بودند ما می‌توانیم دوباره قدرتمند و دوباره سعادتمند شویم و از دولت ما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ حمایت کردند.» 

آقای پنس گفت: «از جانب ما، من واقعا معتقدم تمرکز همه‌مان باید همچنان معطوف به آینده باشد. همان نقطه‌ای که من روی آن تمرکز کرده‌ام.» این سخنان پنس تکرار سخنان جمهوری‌خواهانی است که در مقابل هرگونه اقدام به تحقیق در مورد وقایع منتهی به حمله ۶ ژانویه مقاومت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان پنس چند ساعت پس از آن بود که یکی از اعضای دموکرات کمیته منتخب ۶ ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن‌پست گفت اقدام‌های آقای پنس در محدوده تحقیق کمیته او در مورد ۶ ژانویه قرار خواهد گرفت، زیرا گزارش اخیر نیویورک تایمز حاکی از آن است که ظاهرا آقای پنس طرح وکیل آقای ترامپ، جان ایستمن، را مدنظر قرار داده بود که او درجریان تایید نتایج انتخابات در سنا، نتایج آرای مجمع گزینندگان که محل مناقشه کارزار انتخاباتی ترامپ بود «باطل» اعلام کند.

این طرح هرگز عملی نشد، اما به گزارش نیویورک‌تایمز، آقای پنس در جلسه‌ای با آقای ایستمن و آقای ترامپ در دفتر بیضی (دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا) این  طرح را مدنظر قرار داده و اضافه کرده بود او و کارمندانش در مکاتبات روزهای آتی، این طرح را همچنان مدنظر دارند.

آقای ایستمن به نیویورک‌تایمز گفت معاون رئیس‌جمهوری و مشاورانش به «دیدار با من، مخالف‌خوانی‌ها و شنیدن پاسخ‌های متقابل من، و این قبیل مسائل، ادامه دادند تا ببینند آیا می‌توانند به آنچه رئیس‌جمهوری درخواست کرده بود تن بدهند یا خیر.»

جیمی رسکین، نماینده دموکرات از مریلند، به واشنگتن‌پست گفت که گزارش نیویورک‌تایمز ضرورت تحقیق از تک‌تک اعضای حلقه نزدیک به آقای ترامپ را روشن کرده است.

او گفت: «این بخش مهمی از سوابق تاریخی است که مشخص می‌کند ترامپ واقعا تا چه اندازه به تحقق طرحش نزدیک شده بود که پنس با اعمال قدرت یکجانبه آرای مجمع گزینندگان را رد کند.»

چند نفر از افراد پلیس کنگره و پلیس متروپلیتن دی‌سی که مسئولیت مقابله با حمله به ساختمان کنگره را بر عهده داشتند، در جریان محاصره و در هفته‌ها و ماه‌های پس از حمله جان باختند. جمهوری‌خواهان در مقابل تلاش‌های اعضای دموکرات کنگره برای تحقیق رسمی در مورد حمله مقاومت می‌کنند. دموکرات‌ها به‌دلیل اینکه کاخ سفید را در اختیار دارند، اکثریت مجلس نمایندگان و اکثریت ۵۱ به ۵۰ سنا را نیز در دست دارند.

کوین مک‌کارتی، رهبر حزب جمهوری‌خواه، در ماه ژوییه تمام اعضای جمهوری‌خواه را از کمیته منتخب بیرون کشید، به‌جز آدام کینزینگر و لیز چنی، معاون کمیته، که هر دو از کناره‌گیری از کمیسیون امتناع و از همقطاران جمهوری‌خواهشان به‌شدت انتقاد کردند.   

© The Independent

بیشتر از جهان