پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی بازگشایی می‌شود 

پیش از این ورود اتباع ایرانی از طریق مرزهای آذربایجان غربی آزاد اما خروجشان ممنوع بود

در ایران ۲۲ پایانه مرزی وجود دارد که از این میان، پنج پایانه در استان آذربایجان غربی واقع‌اند - ایرنا

مرزهای استان آذربایجان غربی از روز جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰، پس از ماه‌ها، به روی مسافران باز می‌شود. در یک‌ سال و نیم گذشته، ورود اتباع ایرانی از مرزهای آذربایجان غربی به کشور آزاد اما خروج آنان ممنوع بود.  

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی، اعلام کرده است که با توجه به شرایط جدید واکسیناسیون عمومی، مرزهای استان شامل تمرچین، پلدشت، رازی، بازرگان و سرو بر اساس مقررات اعلامی برای رفت‌وآمد مسافران بازگشایی می‌شود. 

محدودیت گذر از مرزهای استان آذربایجان غربی در یک سال و نیم گذشته به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شد ولی از روز جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰، مسافران با در دست داشتن کارت واکسن و آزمایش منفی کرونا می‌توانند از مرزهای این استان عبور کنند. 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از استاندار آذربایجان غربی، از تاریخ یاد شده روال صادرات کالا از گمرک‌های آذربایجان غربی نیز عادی خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران ۲۲ پایانه مرزی وجود دارد که از این میان، پنج پایانه در استان آذربایجان غربی واقع‌اند. مسافران از طریق این پایانه‌های مرزی به عراق، ترکیه و نخجوان سفر می‌کنند. 

پایانه‌های بازرگان، ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه‌اند، پایانه پلدشت در مرز با نخجوان قرار دارد و پایانه تمرچین پیرانشهر در مرز عراق واقع است. 
شهریاری در مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که خروج اتباع ایرانی از مرزهای استان آذربایجان غربی به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است. او گفته بود که این

تصمیم در ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته شده و بر این اساس، خروج اتباع ایرانی از مرزهای آذربایجان‌غربی به کشورهای همسایه ممنوع اما ورود آنان آزاد است. 

در یک سال و نیم گذشته، فقط برخی افراد مثل دانشجویان، دارندگان کارت اقامت و تجار توانستند از مرزهای زمینی استان آذربایجان غربی رد شوند. 

استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، یکی از مناطق موثر در تجارت خارجی ایران و ترانزیت کالا به شمار می‌رود. پیش‌تر، محمدرضا عبدالرحیمی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو که مرز بازرگان در این منطقه واقع است، به خبرگزاری ایرنا گفته بود که سالانه بیش از ۲۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی از طریق مرز بازرگان، انجام می‌شود.