خشم بومیان استرالیا از طرح‌ دولت این کشور

استرالیا وضعیت حقوقی ویژه زمین‌های بومی را لغو می‌کند تا معدن ذغال‌سنگ بسازد

twitter.com/stopadani

محافظت ویژه از زمین‌های بومی منطقه وسیعی در استرالیا لغو شد تا فعالیت های معدن‌داری در آن‌ها انجام شود. عنوان رسمی «بومی» از بیش از ۱۳۸۵ هکتار از زمین‌های بخش «وانگان» و «جاگالینگو» در ایالت «کویینزلند» ملغی شد تا حفره‌های پیشنهادی برای استخراج ذغال‌سنگ در حوضه گالیله این ایالت احداث شود.

این اراضی که شامل مناطقی برای برگزاری مراسم سنتی بومیان است، اکنون به «گروه ادانی» (Adani Group)، یک شرکت چندملیتی هندی متخصص در معدن‌کاری، واگذار شده است. به گزارش گاردین، این حکم که توسط دولت ایالتی و بدون اعلام عمومی صادر شد، بدان معنی است که معترضان صنعتی‌سازی منطقه در زمین و خانه خویش می‌توانند به اتهام تجاوز به ملک دیگران دستگیر شوند.

آدریان بوراگوبا، رهبر شورای بخش «وانگان و جاگالینگو» که از این حکم در ملاقاتی با مقامات ایالتی مطلع شد، گفت: «ما در سرزمین خویش متجاوز محسوب شده‌ایم. زمین‌های مراسم سنتی ما که برای عزاداری استفاده می‌شدند اکنون به دست شرکت معدن‌کار میلیاردر«ادانی» افتاده است که روند تخریب آن را کلید بزند».

ساخت این پروژه، که اولین بار در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد داده شد، از همان روز اول به شدت مناقشه‌برانگیز بود. این طرح نه تنها اعتراض مردمان بومی بلکه حتی خشم فعالان محیط‌زیست را نیز برانگیخت، کسانی که می‌گویند نباید به صنایع جدید سوخت‌های فسیلی چراغ سبز داد. همچنین بعضی از ساکنان ایالت «کویینزلند» نیز نگران هستند منابع آب آشامیدنی آن‌ها در سایه این طرح با مشکل مواجه شود. تا کنون چندین اعتراض گسترده علیه این پروژه در «بریزبن»، پایتخت این ایالت، صورت گرفته است.

برای بهره‌برداری ازمعادن هر زمینی در استرالیا که عنوان «بومی» دارد، شرکت متقاضی به یک «توافق‌نامه استفاده از زمین بومی» نیاز دارد که در واقع به معنی قراردادی است که به ایالت اجازه می‌دهد به وضعیت «بومی» زمین پایان دهد. گرچه هفت گروه از ۱۲ گروه بومی مدعی این زمین با پروژه معدن موافقت کرده‌اند، پنج گروه دیگر همچنان مخالف بودند که پیگیری‌های حقوق آن‌ها نتیجه‌بخش نبوده است.

با این وجود آقای بوراگوبا می‌گوید ساخت‌وسازهای جدید جلوی مردم را نخواهد گرفت تا به دفاع از زمین خود برخیزند. او گفت: «ما هیچ‌وقت به این تصمیم رضایت ندادیم و به دفاع خود از سرزمین خویش ادامه خواهیم داد. ما در میهن خود باقی خواهیم ماند تا از زمین و آب‌های خویش مراقبت کرده، مراسم خود را انجام داده و قانون باستانی و الزام‌آور سرزمین خویش را پاس بداریم».

ادانی طی بیانیه‌ای اظهار داشت از سال ۲۰۱۱ با مالکان سنتی زمین‌های این معادن از نزدیک کار کرده است «تا مطمئن شود سنت‌ها و درخواست‌های مردم بومی محترم شمرده شده و از آنها محافظت شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان