مردم نمی‌توانند گوشت بخرند، دامداران دام‌های خود را حراج می‌کنند

مثلث هزینه تولید بالا، نبود تقاضا و خشکسالی دامداران ایرانی را تهدید می‌کند

عکس از ایرنا

 در ایران، افزایش قیمت گوشت، کاهش قدرت خرید مردم، گران‌ بودن نهاده‌های دامی و هزینه‌های سنگین تولید و نگهداری گوشت قرمز وضعیتی پیچیده را ایجاد کرده است؛ به‌ طوری‌ که به گفته منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، بسیاری از دامداران مجبور شده‌اند دام‌های خود را حراج کنند.

گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که گوشت قرمز در ایران با کاهش تقاضا مواجه بوده است و بسیاری از مردم با حذف این ماده غذایی، به مواد جایگزین مثل سویا روی آورده‌اند. این در حالی است که بنا بر اعلام منصور پوریان، دام‌های زیادی روی دست دامداران مانده است و این حجم تولید به بازار  نیاز دارد.

به گفته او، کاهش تقاضا، گرانی نهاده‌ها، کم‌آبی‌ و تعطیلی تالارها، رستوران‌ها و هتل‌ها باعث شده است که دام‌های زیادی روی دست دامداران بماند. پوریان با بیان اینکه گوشت قرمز نیز مثل دیگر کالاها به دلیل تورم، افزایش قیمت داشته است، گفت: «در حال حاضر بسیاری از خانوارها به‌سختی می‌توانند گوشت بخرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران به فشارهایی که بر دوش دامداران وارد می‌شود نیز اشاره کرد و گفت که در شرایط فعلی بسیاری از آنان مجبور شده‌اند دام‌های خود را حراج کنند. به گفته او، صنعت دام‌پروری ایران به یک تصمیم‌گیری درست نیاز دارد تا بتواند هم به بخش تولید کمک کند و آن را رشد دهد و هم گوشت موردنیاز جامعه تامین و مازاد آن صادر شود.

پوریان در ادامه با اشاره به ورشکستگی برخی دامداران به خبرگزاری رکنا گفت: «دامداری که برای محصولش خریدار و تقاضایی نداشته باشد و نتواند نهاده موردنیاز دام خود را تامین کند، ورشکسته است و در حال حاضر دامداران ما در چنین وضعیتی گرفتار شده‌اند. هم‌اکنون مثلث هزینه تولید بالا، نبود تقاضا و خشکسالی دامداران را تهدید می‌کند.»

به‌تازگی افشین صدر، دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک ایران، نیز گفته بود که سرانه مصرف گوشت در ایران برای هر نفر از ۱۲ کیلو به شش کیلو کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که میزان مصرف گوشت در سال‌های اخیر نصف شده است. او به کشتار دام‌های مولد هم اشاره کرد و گفت: «علت اینکه دامدار برای کشتار دام‌های مولد اقدام می‌کند، کاهش توان او در نگهداری دام است.»

پیش‌تر کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران، نیز در گزارشی اعلام کرده بود که سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران در مدت ۱۰ سال، با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده و از ۱۳ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به هفت کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

بیشتر از جهان