چهره‌های گمنام کابینه طالبان

طالبان در کابینه خود ۲۲ وزیر دارند

ایندیپندنت فارسی اطلاعات شخصی و سوابق فعالیتی برخی از اعضای کابینه امارت اسلامی طالبان را تهیه و منتشر کرد اما تعدادی از این اعضای کابینه در ۲۰ سال گذشته چهره‌های مطرحی نبوده‌اند؛ به همین دلیل مشخصات و اطلاعات سایر اعضای کابینه طالبان یکجا در این متن ارائه می‌شود.

نورالله نوری، سرپرست وزارت سرحدات و قبایل

ملا نورالله نوری ۵۳ ساله و اصالتا اهل استان زابل است. او در دوران اول حکومت طالبان والی استان‌های بلخ و لغمان و بعد مسئول نظامی منطقه شمال افغانستان بود. پس از سقوط حکومت طالبان در نوامبر ۲۰۰۱، او خود را به نیروهای مارشال دوستم تسلیم کرد و دوستم هم بعدها او را به آمریکایی‌ها تحویل داد. نیروهای آمریکایی در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۲، ملا نوری را به زندان گوانتانامو فرستادند.

نوری حدود ۱۳ سال در گوانتانامو زندانى بود و در ماه مه ۲۰۱۴ همراه با چهار تن دیگر از فرماندهان طالبان با بویی بریگدال، سرباز آمریکایی، معاوضه و سپس یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان شد.

او در کابینه جدید و موقت طالبان، به سرپرستی وزارت سرحدات و قبایل منصوب شده است.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب

ملا عبداللطیف منصور، فرزند یارمحمد، اهل روستای هیبت‌خیل شهرستان زرمت استان پکتیا است و حدود ۵۵ سال سن دارد. وی علاوه بر عضویت در دفتر سیاسی طالبان در قطر، در ترکيب تیم مذاکره‌کننده طالبان با دولت افغانستان نيز حضور داشته و عضو شورای کویته نيز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا منصور ابتدا عضو حزب حرکت انقلاب اسلامی به رهبری مولوی نصرالله منصور بود. در دوران نخست حکومت طالبان،‌ که او وزیر زراعت بود، بیشتر وقت خود را در پاکستان سپرى کرد و از مدرسه حقانیه آن کشور فارغ‌التحصیل شد. وی برادرزاده مولوی نصرالدین منصور، رهبر جهادی سابق، است.

ملا منصور فعلا در کابینه موقت طالبان سرپرست وزارت انرژی و آب است.

عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه (راه و ترابری)

ملا عبدالمنان عمری اهل استان ارزگان است. سال تولد او مشخص نیست ولی از لحاظ قومی نسب او به تیره هوتک می‌رسد. ملا عبدالمنان عمری با ملا محمد عمر، رهبر نخست گروه طالبان، از يک مادر و با هم برادرند. عمری در شورای رهبری طالبان نیز عضو است و در ترکيب هیئت مذاکره‌کننده طالبان با دولت افغانستان نیز حضور داشته است. او ریاست کمیسیون دعوت و ارشاد گروه طالبان را نيز عهده دار بوده و اکنون در کابینه طالبان به سرپرستی وزارت فوایدعامه (راه و ترابری) گماشته شده است.

عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت آموزش عالی

عبدالباقی حقانی بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲ در جلال‌آباد در شرق افغانستان زاده شده است. در مورد دوران جوانی‌ او اطلاعاتی در دست نیست. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مناصب مختلفی در رژیم طالبان داشته است. عبدالباقی حقانی نخست فرماندار خوست در شرق افغانستان شد و بعدا به معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ رژیم طالبان رسید. آخرین پست او در رژیم قبلی طالبان، ریاست بخش کنسولی وزارت خارجه طالبان بود.

بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، او به پاکستان رفت و در ۲۰ سال گذشته درباره او خبرهای زیادی منتشر نشد. حالا نیز در کابینه موقت طالبان سرپرست وزارت آموزش عالی است. او با تحصیل دختران در دانشگاه موافق است اما می‌گوید که کلاس‌های دختران از پسران باید جدا باشند. حقانی مانند سه تن دیگر در کابینه طالبان، عضو خانواده حقانی است که در حال حاضر نفوذ زیادی در حکومت طالبان دارند.

ملا عبدالحق وثیق، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

ملاعبدالحق وثیق از شهرستانی خوگیانی در استان غزنی است و حدود ۴۹ سال سن دارد. او در مدرسه ضياء المدارس کویته پاکستان درس خوانده است.

وثیق در رژیم پیشین طالبان معاون عمومی اداره استخبارات بود. پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، آمریکایی‌ها او را در شهرستان مُقر استان غزنی بازداشت کردند و به زندان گوانتانامو فرستادند؛ او بعد از سپری کردن ۱۲ سال زندان، در سال ۲۰۱۴ با برگدال معاوضه و به قطر منتقل شد.

وی در تمامى نشست‌های ۱۱ ماهه نمایندگان طالبان با آمریکایی‌ها و مراسم امضاى توافقنامه حضور داشت و در گفت‌وگوهای صلح با هیئت مذاکره‌کننده حکومت قبلی، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان بود. او در کابینه جدید طالبان، سرپرست استخبارات طالبان شده است.

درباره چهره‌های دیگر کابینه مانند ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت دارایی، شیخ مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، مولوی نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف، مولوی عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه، یونس آخندزاده، سرپرست وزارت توسعه روستاها، شیخ محمد خالد، سرپرست وزارت ارشاد و دعوت و امر بالمعروف و نهی عن المنکر، ملا محمد عیسی آخند، سرپرست وزارت معادن و نفت، حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت حمل‌ونقل، نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و مولوی احمد جان احمدی، سرپرست اداره امور امارت طالبان، هیچ اطلاعاتی در دست نیست و طالبان نیز در مورد آنان معلوماتی منتشر نکرده‌اند.