نخستین واکنش رئیس ستاد ارتش آمریکا به یک کتاب جنجالی

«فکر می‌کنم بهتر باشد در برابر قانون‌گذاران کنگره که برای نظارت بر ارتش ایالات‌متحده مسئولیت قانونی دارند، اظهاراتم را بیان کنم»

ژنرال مارک میلی(چپ) و دونالد ترامپ، رئيس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا- Olivier DOULIERY / AFP

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نخستین اظهارنظر علنی درباره مطلب جنجال‌برانگیزی که درباره گفت‌وگوی او با همتای چینی‌اش در ماه‌های آخر دولت دونالد ترامپ در یک کتاب جدید درج شده، اظهار داشته که این امر کاملا در چارچوب وظایف و مسئولیت‌هایش بوده است.

در کتاب «خطر» نوشته باب وودوارد و رابرت کاستا، خبرنگاران روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، که قرار است به‌زودی به بازار عرضه شود، به محتوای دو مکالمه محرمانه ژنرال مارک میلی با ژنرال لی زواچنگ در اکتبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ اشاره شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها در مورد بخش‌هایی از این کتاب که به بیرون درز کرده است، ژنرال میلی به همتای چینی خود قول داده است در صورت صدور دستور ترامپ برای حمله به چین، او را پیشاپیش از موضوع مطلع کند؛ ادعایی که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که به همین دلیل در روزهای اخیر هدف انتقادها و حملات گسترده‌ای بوده، چنین تماس‌هایی را معمول دانسته و گفته است که این اقدام «برای اطمینان بخشی مضاعف هم به متحدان و هم به رقیبان برای تضمین ثبات استراتژیک انجام شده است».

به گزارش آسوشیتدپرس، وی که با خبرنگاران همراه خود از جمله این خبرگزاری، در راه سفر به اروپا صحبت می‌کرد، به‌طور مختصر در این باره صحبت کرد و گفت که قصد دارد در اواخر سپتامبر ۲۰۲۱ که برای ادای شهادت به کنگره می‌رود، در این باره به‌طور مفصل توضیح دهد.

ژنرال مارک میلی گفت: «فکر می‌کنم بهتر باشد در برابر قانون‌گذاران کنگره که برای نظارت بر ارتش ایالات‌متحده مسئولیت قانونی دارند، اظهاراتم را بیان کنم.» وی اضافه کرد که حاضر است در هر سطحی از گفت‌وگو که کنگره بخواهد شرکت کند و توضیحات خود را ارائه دهد.

قرار است او به همراه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ۲۸ سپتامبر، ۱۱ روز دیگر، در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا درباره روند خروج نظامیان از افغانستان و وضعیتی که در روزهای پایانی آن به‌ویژه برای شهروندان غیر نظامی آمریکایی به وجود آمد، توضیح دهند.

بیشتر از جهان