نانسی پلوسی:‌ هواوی چین یک تهدید بزرگ است

«چین در حال بسته‌تر شدن است، از نظر اصلاحات دمکراتیک، آزادی بیان و تکثرگرایی در حال بدتر و بدتر شدن است»

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای شرکت در اجلاس جی-هفت به بریتانیا سفر کرده است-JUSTIN TALLIS / AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ سپتامبر، گفت که سرکوب آزادی بیان و وضعیت حقوق بشر در چین بدتر شده است و کنترل هرچه بیشتر حاکمیت بر داده‌های اطلاعاتی فنی، تهدیدی علیه غرب است.

پلوسی که برای شرکت در نشست جی-۷ به بریتانیا سفر کرده، این اظهارات را در جامعه «کمبریج یونیون» ایراد کرد. کمبریج یونیون یکی از قدیمی‌ترین محافل مربوط به بحث و آزادی بیان در دانشگاه کمبریج است.

او در سخنانش همچنین از بریتانیا بابت ممانعت از همکاری با چین در آوردن فناوری شبکه جی-۵ سپاسگزاری کرد و در پاسخ به سوالی درباره شرکت مخابراتی هواوی، آن را «تهدیدی بزرگ» خواند.

پلوسی گفت: «ما باید فناوری جی-۵ خود را طوری توسعه دهیم که نتوانیم بگوییم آنها (چین) بهترین و ارزان‌ترین هستند و مجبور نباشیم که از نظر کنترل داده‌های اطلاعاتی تحت بردگی چین برویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت:‌ «چین در حال بسته‌تر شدن است. از نظر اصلاحات دمکراتیک، آزادی بیان و تکثرگرایی، و یا صرفا آزادی بیان برای مردم، در حال بدتر و بدتر شدن است.»

نانسی پلوسی درباره دگراندیشان در چین گفت: «آنان نمی‌خواهند دولت را تغییر دهند، فقط می‌خواهند عقایدشان را بیان کنند، و این یک مشکل اساسی است.»

پلوسی در این سفر در نشست با رهبران پارلمانی کشورهای گروه هفت، همچنین درباره آنچه که «تخاصم نظامی چین در دریای جنوبی چین، نسل‌کشی اقلیت مسلمانان اویغور، ایجاد محدودیت در تبت و سرکوب دمکراسی در هنگ‌کنگ و دیگر نقاط چین» توصیف کرد، سخن گفت.

نانسی پلوسی، در مقام ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، سومین نفر از نظر سلسله مراتب قدرت سیاسی در ایالات متحده است.

او در عین حال بر اهمیت همکاری میان پکن و واشنگتن را در زمینه‌های دیگر از جمله تغییرات آب‌وهوا، مقابله با کووید-۱۹ و مبارزه با تروریسم، تاکید کرد.

بیشتر از جهان