دردسر واکسن چینی، این بار تیم ملی هندبال زنان  

دانشجویان ایرانی پس از ورود به کشور میزبان باید بار دیگر واکسن دریافت کنند و تا رسیدن نوبت دوز دوم واکسن در قرنطینه بمانند تا بتوانند روال عادی زندگی خود را از سر بگیرند

اغلب واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شوند در شماری از کشورهای جهان اعتبار ندارند-عکس از رادار اقتصاد

بازیکنان تیم ملی هندبال زنان، در شرایطی کار خود را در رقابت‌های آسیایی هندبال آغاز کردند که به دلیل تزریق واکسن سینوفارم چینی نتوانستند در مسابقه‌های تدارکاتی قطر شرکت کنند. 
رقابت‌های قهرمانی هندبال زنان آسیا از روز چهارشنبه ۲۴ شهریور به میزبانی اردن آغاز شد. تیم ملی ایران در نخستین بازی خود در روز چهارشنبه به مصاف تیم ملی ژاپن رفت و شکست خورد. روز پنج‌شنبه نیز ملی‌پوشان ایران با کویت مسابقه می‌دهند. 
تیم ملی هندبال زنان ایران در صورت موفقیت در این بازی‌ها برای نخستین بار مجوز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب خواهند کرد اما به دلیل اینکه بازیکنان ملی‌پوش نتوانستند در رقابت‌های تدارکاتی شرکت کنند، آمادگی لازم را کسب نکرده‌اند و شانس حضور آنان در رقابت‌های جهانی کم شده است. 
روزنامه شرق در گزارشی با همین موضوع نوشت: «دختران هندبالیست ایرانی در شرایطی رؤیای جهانی‌شدن را در مصاف با رقبای آسیایی خود در سر می‌پرورانند که نتوانستند برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا، تدارکات مناسبی داشته باشند.»
ماجرا ازاین‌قرار است که قرار بود تیم ملی ایران، به منظور آمادگی، چند بازی تدارکاتی در قطر داشته باشد. باوجوداینکه بازیکنان تیم ملی، واکسینه شده بودند، قطر با برگزاری اردوی تیم ملی ایران و بازی‌های تدارکاتی، مخالفت کرد. به این دلیل که اعضای تیم ملی هندبال ایران، واکسن سینوفارم چینی تزریق کرده‌اند و این واکسن مورد تایید کشور قطر نیست. 
به تازگی بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران نیز در لیتوانی با دردسری مشابه روبه‌رو شده‌اند. برگزارکنندگان رقابت‌های فوتسال از ملی‌پوشان ایران خواسته‌اند هر ۴۸ ساعت یکبار آزمایش کرونا بدهند. 
اتحادیه اروپا فقط چهار واکسن فایزر، آسترازنکا، مدرنا و جانسون اند جانسون را تایید کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


علاوه بر اتحادیه اروپا بسیاری از کشورهای دیگر نیز واکسن سینوفارم را تایید نکرده‌اند. عربستان سعودی به زائرانی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند تنها در صورتی اجازه ورود به خاک این کشور را می‌دهد که دوز سوم یکی از واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا را تزریق کرده باشند. 
در ایران حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم تزریق شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده است، کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند می‌توانند، کارت واکسن دریافت کنند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از میان واکسن‌های تزریقی ایران، فقط واکسن آسترازنکا مورد تایید اکثر کشورهای دنیاست که تعداد دوزهای تزریقی آن نیز از شش میلیون فراتر نرفته است. بنابراین کارت واکسن ایران، در بسیاری از نقاط جهان اعتبار ندارد. 
دریافت واکسن‌هایی که مورد تایید جهانی نیستند، در آینده نزدیک مسافران ایرانی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کنند. دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ورود به کشور میزبان باید بار دیگر واکسن دریافت کنند و تا رسیدن نوبت دوز دوم واکسن در قرنطینه بمانند تا بتوانند روال عادی زندگی خود را از سر بگیرند. 
فرمان علی خامنه‌ای در زمستان سال 1399 مبنی بر منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی مقام‌های بهداشتی ایران را بر آن داشت که بر تولید واکسن‌های داخلی و واردات واکسن از چین و روسیه تمرکز کنند. این مسئله در مدت هشت ماه گذشته منجر به جان ‌باختن هزاران تن از شهروندان ایرانی شد. حالا نیز که ادعای «تسریع» واکسیناسیون عمومی مطرح می‌شود، مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره‌ای به دردسرهای واکسن‌هایی مثل سینوفارم، اسپوتنیک و برکت در رفت‌ و آمدهای بین‌المللی مسافران نمی‌کنند. واکسن اسپوتنیک روسی نیز در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مورد تایید نیست. این در حالی است که اسپوتنیک، نخستین واکسنی بود که به ایران وارد شد و شمار زیادی از اعضای کادر درمان با آن واکسینه شده‌اند. همه این افراد در صورتی که بخواهند به خارج از کشور سفر کنند، دچار مشکل می‌شوند. اتفاقی که برای تیم ملی هندبال زنان و تیم ملی فوتسال افتاده است، در آینده‌ای نزدیک همه تیم‌های ملی ایران را در رقابت‌های بین‌المللی با چالش مواجه می‌کند.