خروج نخستین گروه از شهروندان خارجی باقیمانده در افغانستان پس از پایان اوت

این افراد پیش از این تلاش کرده بودند از طریق فرودگاه مزارشریف افغانستان را ترک کنند اما موفق نشدند

در پرواز روز پنجشنبه، شهروندانی از آمریکا، آلمان، مجارستان، کانادا و نیز دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا حضور داشته‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

یک فروند هواپیمای حامل حدود ۲۰۰ شهروند خارجی، از جمله چندین آمریکایی که قصد خروج از افغانستان را داشتند، بعدازظهر پنجشنبه از فرودگاه بین‌المللی کابل به پرواز درآمد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نخستین عملیات خارج کردن گروهی شهروندان خارجی از افغانستان پس از تکمیل روند خروج نظامیان و شهروندان آمریکایی و متحدان آن در پایان اوت ۲۰۲۱ است.

دو مینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۳ شهروند این کشور توانستند افغانستان را به مقصد قطر ترک کنند.

هواپیمای تجاری خط هوایی «قطرایرویز» در شرایطی کابل را به مقصد دوحه ترک کرد که روند خروج شهروندان خارجی و افغان‌هایی که قصد ترک این کشور را دارند، با مشکل روبه‌رو شده بود. این افراد پیش از این تلاش کرده بودند از طریق فرودگاه مزارشریف افغانستان را ترک کنند اما موفق نشدند. مقام‌های طالبان گفته بودند به آن‌ها اجازه خواهند داد از افغانستان خارج شوند.

یک مقام ارشد آمریکا که نخواست هویتش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته است که در پرواز روز پنجشنبه، شهروندانی از آمریکا، آلمان، مجارستان، کانادا و نیز دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا حضور داشته‌اند.

به گفته او، دو مقام بسیار بلندپایه طالبان خروج این تقریبا۲۰۰ تن را تسهیل کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی نیز پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا، طالبان را زیر فشار گذاشته است تا اجازه دهند این شهروندان خارجی از افغانستان خارج شوند.