ناتو از چین خواست به مذاکرات کنترل تسلیحاتی بپیوندد

«چین به عنوان یک قدرت جهانی در عرصه کنترل تسلیحات هم مسئولیت جهانی دارد»

چین در حال احداث تعداد زیادی ایستگاه‌های جدید موشکی است - Pavel Golovkin / AFP

رئیس ناتو از چین خواست به معاهدات بین‌المللی محدودیت گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد و هشدار داد که مهمات هسته‌ای پکن به‌سرعت در حال گسترش است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل این اتحادیه نظامی، اظهار داشته است که در آینده کشورهای بیشتری باید در مذاکرات کنترل تسلیحات شرکت کنند نه اینکه فقط ایالات متحده و روسیه در این مذاکرات باشند.

آقای استولتنبرگ در نشست سالانه کنترل تسلیحات ناتو گفت: «چین به عنوان یک قدرت جهانی در عرصه کنترل تسلیحات هم مسئولیتی جهانی دارد و پکن هم از محدودیت‌های دوطرفه بر تعداد تسلیحات، افزایش شفافیت و بیشتر قابل پیش‌بینی‌ بودن بهره خواهد برد. این موارد بنیان‌های ثبات بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.»

آقای استولتنبرگ هشدار داد چین در حال احداث تعداد زیادی ایستگاه‌های جدید موشکی است که باعث می‌شود قابلیت هسته‌ای این کشور «به نحوی قابل توجه افزایش یابد».

او گفت: «تمام این موارد بدون هرگونه محدودیت یا مانعی اتفاق می‌افتد و هیچ شفافیتی وجود ندارد.»

ایالات متحده به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ از پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ۱۹۸۷ بیرون آمد و روسیه را به نقض قوانین این پیمان متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیمان استفاده از موشک‌های کروز شلیک از زمین با برد ۵۰۰ تا پنج هزار کیلومتر منع شده است.

روسیه اینکه قوانین پیمان را نقض کرده است را انکار کرد ولی هم‌زمان با فرو پاشی این معاهده، چین به ساخت تسلیحاتی که بر اساس آن ممنوع اعلام شده بود ادامه داد و به اینکه در مذاکرات محدودیت گسترش تسلیحات هسته‌ای در آینده شرکت کند، تمایلی نشان نداد.

گرچه میزان دقیق مهمات هسته‌ای چین معلوم نیست، ناظران بین‌المللی تخمین می‌زنند که بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشد.

این کشور رسما سیاستی را تدوین و اتخاذ کرده است که از تسلیحات هسته‌ای در کمترین حد و برای بازدارندگی استفاده کند و سیاست «حمله نکردن در ابتدا» دارد که وعده می‌دهد هیچ وقت از تسلیحات هسته‌ای علیه کشوری که هسته‌ای نیست استفاده و حتی آن‌ها را تهدید نکند و فقط وقتی شلیک کند که هدف حمله هسته‌ای قرار گرفته باشد.

سال گذشته (۲۰۲۰) از چین دعوت شد به پیمان استارت نو روسیه و ایالات متحده که هر دو کشور را متعهد می‌کند میزان تسلیحات هسته‌ای خود را به نصف آن کاهش دهند، بپیوندد. با وجود این، پکن از پیوستن به این پیمان خودداری و استدلال کرد نیروی هسته‌ای این کشور در مقایسه با دو غول جنگ سرد سابق اندک است و به همین  دلیل نیازی نیست حجم آن‌ها را کاهش دهد.

در ژانویه، کمی بعد از آنکه جو بایدن به ریاست‌جمهوری رسید، مقام‌های آمریکایی و روسی توافق کردند پیمان استارت نو را تا پنج سال دیگر و  تا سال ۲۰۲۶ تمدید کنند.

با وجود این، چین یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که بر اساس آن پنج کشوری که تسلیحات هسته‌ای دارند توافق کردند سعی کنند تمام کشورهای دیگر را از دستیابی به آن‌ها باز دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان