بایدن: خروج از افغانستان بهترین راه برای جلوگیری از مرگ آمریکایی‌های بیشتر بود

رئییس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا از مردم خواست در دعا و نیایش به او ملحق شوند

باید نظاره‌گر اجساد ۱۳ نیروی آمریکایی است که در حمله انتحاری اطراف فرودگاه کابل کشته شدند-SAUL LOEB / AFP

جو بایدن اصرار دارد، خروج از افغانستان بهترین راه برای جلوگیری از مرگ آمریکایی‌های بیشتر بود.

رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای بعد از آخرین پرواز ایالات متحده از کابل از ارتش برای نقش آن در تکمیل «عقب‌نشینی خطرناک از افغانستان طبق برنامه» بدون از دست رفتن جان آمریکایی‌های بیشتر، تشکر کرد.

بایدن این نکته را خاطرنشان کرد خروج ۱۲۰ هزار نفر بزرگ‌ترین عملیات خروج هوایی ایالات متحده در تاریخ کشور بوده است تا به کارزار جنگی ۲۰ ساله در این کشور که بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر آغاز شد، پایان دهد.

بایدن روز دوشنبه، ۳۰ اوت، گفت: «۱۷ روز گذشته شاهد انجام بزرگ‌ترین عملیات خروج هوایی در تاریخ ایالات متحده به دست سربازان ما بودیم که منجر به خروج بیش از ۱۲۰ هزار شهروند آمریکایی، شهروندان متحدان ما و افغان‌های متحد ایالات متحده از کشور شد. آنها این کار را به شکلی حرفه‌ای و با عزمی جزم و جسارتی بی‌همتا انجام دادند. اکنون حضور نظامی ۲۰ ساله ما در افغانستان به پایان رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور گفت روز سه‌شنبه برای ملت سخنرانی خواهد کرد تا تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید حضور ایالات متحده در افغانستان بعد از ۳۱ اوت را توضیح دهد.

و گفت این تصمیم مبنی بر«توصیه متفق‌القول فرماندهان ستاد مشترک ارتش و تمام فرماندهان حاضر در صحنه بود که به ماموریت خروج هوایی طبق برنامه پایان داده شود.»

او گفت: «نظر آنها این بود که پایان دادن به ماموریت نظامی بهترین راه برای حفاظت از جان سربازان‌ ما بود و این که بتوانیم آینده خروج شهروندان از کشور را برای کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو فراهم آوریم.»

آقای بایدن افزود از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه خواسته است «هدایت هماهنگی‌های ادامه‌دار با شرکای بین‌المللی ما را عهده‌دار شود تا سفری امن برای همه آمریکاییی‌ها، شرکای افغان، و شهروندان خارجی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، تضمین شود.»

و او اصرار کرد کاخ سفید طالبان را نسبت به تعهداتی که به ایالات متحده درباره خروج آمریکایی‌های باقی مانده داده است پاسخگو نگه خواهد داشت، کسانی که هنوز می‌خواهند کشور را حتی بعد از خروج سربازان ایالات متحده ترک کنند.

آقای بایدن گفت: «طالبان تعهداتی درباره سفر امن مسافران داده است و جهان آنها را نسبت به تعهدات خود پاسخگو نگه خواهد داشت. این شامل دیپلماسی ادامه‌دار در افغانستان و هماهنگی با شرکای خود در منطقه است تا فرودگاه‌ها را دوباره باز کنند و اجازه دهند خروج افرادی که می‌خواهند کشور را ترک کنند ادامه یابد و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اسال شود.»

و در آخر او از همه آمریکایی‌ها خواست همزمان با تکمیل نهایی عملیات خروج در دعا به او ملحق شوند.

او گفت: «اولا، برای سربازان و دیپلمات‌های ما که این ماموریت بشردوستانه را در کابل انجام دادند و خطر شدیدی را به جان خریدند تا چنین نتیجه بی‌همتایی حاصل شود: خروج هوایی ده‌ها هزار نفر بیشتر از هر حدی که می‌شد تصور کرد. و دوم برای شبکه‌ای از داوطلبان که کمک کردند تشخیص دهیم چه کسانی به خروج نیاز دارند و آنها را به سمت فرودگاه هدایت کرده و در تمام مسیر از آنان پشتیبانی کردند. و سوم برای همه کسانی که اکنون میزبان متحدان افغان ما هستند یا به زودی پذیرای آنها در خانه‌های خود در سراسر جهان و ایالات متحده خواهند بود.»  

© The Independent