قالیباف: تخلف در زندان اوین محرز است

در برخی تصاویر زندانیان بی‌هوش روی زمین افتاده‌اند و در برخی دیگر مأموران در حال کشیدن آنها روی زمین‌اند

قالیباف خواهان برخورد با عوامل خشونت در زندان شد - عکس از اعتماد

در پی انتشار فیلم‌های اعمال خشونت گسترده و توزیع مواد مخدر در زندان اوین، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تمامی فیلم‌ها با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل و مسئولان ذی‌ربط بررسی شده است، در کانال تلگرامی خود نوشت: «تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتماً باید با خاطیان برخورد شود.»

گروه سایبری عدالت علی با هک کردن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، تصاویر بی‌سابقه‌ای را از داخل و محوطه این زندان منتشر کرده است. تصاویری که تا کنون از زبان زندانیان شنیده شده بود.

در برخی تصاویر زندانیان بی‌هوش روی زمین افتاده‌اند و در برخی دیگر مأموران در حال کشیدن آنها روی زمین‌اند. در تصاویر دیگری تلاش زندانیان برای خودکشی مشاهده می‌شود و در تصاویر متعددی هم برخورد خشن همراه با ضرب و شتم زندانیان و بی‌تفاوتی مسئولان و مأموران قابل مشاهده است.

بلافاصله پس از انتشار این تصاویر، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به تصاویری که گروه «عدالت علی» از زندان اوین منتشر کرده، صحنه‌های برخورد غیرانسانی با زندانیان و از هوش رفتن آنها در محوطه زندان و ضرب و شتم آنان را «غیر قابل قبول» خواند. او از «رهبر» و ملت و زندانبانان عذرخواهی کرد، اما کلمه‌ای برای عذرخواهی از زندانیانی که هدف رفتار خشن قرار داشتند به زبان نیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در واکنشی مغایر با افکار عمومی، محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در باره انتشار تصاویر هک شده از دوربین‌های امنیتی زندان اوین، مدعی شد: «بسیاری از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلاً ربطی به زندان ندارند.»

از سویی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایران نیز روز یکشنبه گفت: «این ابهام برای من رفع نشده است که چرا در این تصاویر از زندان اوین، افرادی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، لباس زندانی بر تن ندارند.»

حسن نوروزی با اشاره به سابقه قضاوت خود در نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: «ممکن است در شرایطی برق زندان قطع شود و زندانی به دلیل گرما اذیت شود، اما اینکه شکنجه کنند و ضرب و شتم، خیر.»

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجزیه و تحلیل ۱۶ ویدئوی لو رفته از زندان اوین تهران شواهد تکان‌دهنده‌ای را از ضرب و شتم، آزار جنسی، بی‌توجهی عمدی و بدرفتاری با زندانیان نیازمند به مراقبت‌های درمانی ارائه می‌دهد. 

در این بیانیه همچنین درباره ازدحام موجود در زندان‌های جمعی و شرایط بی‌رحمانه و غیرانسانی سلول‌های انفرادی ابراز نگرانی شده است.