اتیوپی از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند؟

تصور می‌شد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین را فقط به گروه‌های نیابتی خود در عراق، لبنان، یمن و نوار غزه منتقل کرده است

به نظر می رسد اتیوپی از پهپاد ایرانی استفاده کرده است - twitter: @projectmeshkat

وقتی اوایل ماه جاری تصاویر بازدید ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی از یک فرودگاه محلی منتشر شد، توجه همگان به هواپیمای کوچکی که در تصویر مشهود بود جمع شد.

وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی «بلینگکت» (Bellingcat)، مستقر در هلند که متخصص بررسی واقعیت و اطلاعات با منابع باز است، با استفاده از تصاویر بیشتر، از جمله عکس‌های ماهواره‌ای، به این نتیجه رسیده است که هواپیمای داخل عکس به احتمال زیاد یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از نوع مهاجر-۶ است که از آن می‌توان هم برای نظارت و هم برای حمل دو موشک هوا به زمین با هدایت دقیق یا حمل بمب استفاده کرد.

به نوشته وب‌سایت عرب ویکلی، این هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) که توسط شرکت هواپیمایی قدس طراحی شده است را سازمان صنایع هوافضا دولتی ایران تولید می‌کند. در کنار هواپیمای بدون سرنشین موجود در تصویر، «بلینگکت» یک کابین قابل حمل را مشخص کرد که معتقد است مرکز کنترل هواپیما است.

قبلاً از اینکه اتیوپی هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را خریداری کرده است، اطلاعاتی در دسترس نبود. با این حال، از سال گذشته و آغاز درگیری «تیگرای»، Tigray ، منابع مخالف اعلام کردند که نیروهای دفاعی ملی اتیوپی از نوعی پهپاد استفاده می‌کنند که گفته می‌شود در حملات آنها تلفات غیرنظامی نیز وجود داشته است.

بلینگکت خاطرنشان می‌کند که مهم است که آیا مهاجر -۶ مسلح است یا خیر. تا کنون تنها شواهد محکم در دسترس مبنی بر استقرار پهپاد در اتیوپی، وجود پهپادهای تجاری کوچک غیرمسلح ساخته شده در چین بود که توسط پلیس و ارتش استفاده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال یلما مرداس، فرمانده نیروی هوایی اتیوپی اخیراً گفته است که «نیروی هوایی ما مجهز به هواپیماهای بدون سرنشین مدرن است. ما تکنسین‌ها و کنترل کننده‌های خودمان را داریم که آنها را کنترل می‌کنند و به پرواز در می‌آورند. ما در مبارزه با افراط‌گرایان نیازی به کمک دیگران نداریم و متکی به خود هستیم.»

بلینگکت بنا بر یافته‌های خود اعلام کرد: «اگر اتیوپی واقع از پهپادهای مسلح ساخت ایران استفاده می‌کند، این یک مورد قابل توجه در فهرست استفاده‌کنندگان از برنامه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین تهران است.» مقامات تهران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

تاکنون تصور می‌شود که ایران هواپیماهای بدون سرنشین، قطعات یا طرح‌ها را فقط به گروه‌های نیابتی و متحدان خود در عراق، لبنان، یمن و نوار غزه منتقل کرده است. اما حضور هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران در سودان نیز گزارش شده است. همچنین به نظر می‌رسد مقامات ونزوئلا نیز به پهپاد مهاجر -۶ علاقه نشان داده‌اند.  

بلینگکات می‌افزاید: «باید دید آیا اتیوپی و ایران به توافق نظامی رسیده‌اند یا خیر. با این حال، در ماه‌های ژوئیه و آگوست سال جاری، ردیاب‌ها حضور هواپیماهای باری ایرانی در پایگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی در سراسر اتیوپی را نشان دادند. یکی از این هواپیماها در سال ۲۰۲۰ به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران توسط خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. هنوز دلایل این پروازها مشخص نیست.»

بیشتر از جهان