دیدار هیئت طالبان و جبهه مقاومت؛ به مواضع همدیگر حمله نکنیم

این نخستین نشست هیئت طالبان با جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود پس از سقوط کابل است

مقاومت پنجشیر به دردسر بزرگی برای طالبان تبدیل شده است‌ـ‌آریانا نیوز

هیئت طالبان با هیئت جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، در چاریکار دیدار و توافق کردند که به همدیگر حمله نکنند. این نخستین دیدار دو هیئت پس از سقوط نظام جمهوری افغانستان و اعلام مقاومت در پنجشیر است.

پایگاه جبهه مقاومت در پنجشیر تحت رهبری احمد مسعود است. پنجشیر در ۱۲۳ کیلومتری شمال‌شرق کابل و تنها استانی است که طالبان نتوانسته است تصرف کند. در حال حاضر، پنجشیر در محاصره قرار دارد.

عبدالحفیظ منصور، عضو پیشین مجلس نمایندگان و یکی از اعضای مذاکره‌کننده دولت ساقط‌‌شده افغانستان، در مورد این نشست در صفحه فیسبوکش نوشت: «هیئت جبهه مقاومت ملی با هیئت تحریک طالبان در شهر چاریکار مذاکره کردند. گفت‌و‌گو در فضای خوب انجام شد. در پایان، قرار بر این شد تا دو جانب از حمله بالای مواضع همدیگر بپرهیزند و به تلاش‌های صلح‌جویانه‌شان ادامه بدهند.»

پیش از این، طالبان گزارش‌هایی منتشر کرده بود که این گروه قصد دارد به استان پنجشیر حمله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود پس از سقوط کابل به‌دست طالبان، اعلام مقاومت کرد و گفت اگر طالبان بخواهند به مذاکره ادامه دهند و برای ایجاد حکومت همه‌شمول توافق کنند، حاضر است با این گروه مذاکره کند. او هم‌زمان گفت اگر این گروه بخواهد خود را به‌زور به مردم افغانستان تحمیل کند، به مقاومت ادامه خواهد داد و حلقه مقاومت بزرگ‌تر خواهد شد.

منظور از ایجاد حکومت همه‌شمول مورد‌نظر احمد مسعود، نظامی است که تمام گروه‌های سیاسی، اقوام و اقلیت‌های مذهبی و زنان را دربرگیرد و رعایت حقوق بشر و حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی در آن تضمین شود.

طالبان تاکنون در مورد این نشست اظهارنظری نکرده است اما به نظر می‌رسد حمله به استان پنجشیر نیز هنوز در برنامه طالبان نیست.