روسیه منتظر لغو تحریم برای فروش سلاح به ایران

روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند

ایران، روسیه، و چین در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل ۲۰۲۲، یک رزمایش مشترک نظامی در خلیج فارس برگزار خواهند کرد- OLGA MALTSEVA / AFP

امروز، دوشنبه ۲۳ اوت، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سفیر روسیه در تهران گزارش داد که «روسیه و ایران در خصوص تسلیحات مذاکره می‌کنند.»

لوان جاگاریان گفت: «پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران، تهران و مسکو مذاکراتی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات انجام می‌دهند.»

سفیر روسیه در ایران افزود: «همکاری‌های نظامی-فنی با ایران داری سابقه‌ای طولانی و بیش از ۵۰ ساله است. این همکاری با رعایت دقیق تعهدات بین‌المللی روسیه در زمینه تجارت سلاح، به شکل متقابل سودمند و در حال افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جاگاریان، با لغو محدودیت تحریمی، طرف روسی در حال «مذاکره سازنده» با شرکای ایرانی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات است.

سفیر روسیه در تهران همچنین اعلام کرد که ایران، روسیه، و چین در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل ۲۰۲۲، یک رزمایش مشترک نظامی در خلیج فارس برگزار خواهند کرد.

به گفته او، این رزمایش با محوریت «امنیت دریایی و مبارزه با دزدی دریایی» برگزار خواهد شد.

او گفت که هند، سوریه، و ونزوئلا نیز در آن رزمایش مشارکت خواهند داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک همچنین به نقل از سفیر روسیه در تهران گزارش داد که روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

جاگاریان گفت: «مسکو و تهران مواضع نزدیک و مشابهی در برخی مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای دارند. با توجه به اجلاس سازمان همکاری شانگهای که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شود، می‌خواهم تاکید کنم که روسیه از درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان حمایت می‌کند.»